Så kommer transportsektorn att möta utmaningen med elektrifiering

Transportsektorn utgör en väsentlig del av omställningen. För närvarande står transporterna på väg, järnväg, till sjöss och i luften för ungefär en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp. Foto: sven brandsma/unsplash

Elnätets kapacitet och konkurrensen med andra energikrävande sektorer blir centrala faktorer när fordon, fartyg och flygplan i landet övergår till elektrisk drift. Hur kommer transportnäringen klara förvandlingen?

”Fokus måste ligga på utbyggnaden av infrastruktur, tillståndsgivning och ett långsiktigt agerande från politiken”, säger Nils Paul, expert på infrastruktur.

Den gröna omställningen drivs av el och påverkar alla sektorer i landet. Behovet av el ökar i takt med omställningen, från dagens 134,9 TWh per år till möjligen 290 TWh år 2050 enligt en scenarioanalys av Svenskt Näringsliv. Transportsektorn är en nyckelaktör i omställningen och står för cirka en tredjedel av landets koldioxidutsläpp. För att nå målet om nettonollutsläpp 2045 krävs huvudsakligen en övergång till elektrifiering inom transportsektorn. Diskussionen om transportsektorns elbehov och tillgången på el togs nyligen upp vid ett seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv, där även en rapport från Sweco presenterades.

– Vi är på rätt väg och kommer att klara omställningen, konstaterade Bezawit Tsegai, en av rapportförfattarna.

Förbrukningen ökar snabbt

Rapporten visar att elektrifiering av transportsektorn ökar dagens förbrukning från cirka 3 TWh till 21 TWh år 2045. Nils Paul, infrastrukturexpert, betonar att detta elbehov inte är oroande i sig, men utmaningarna ligger i infrastrukturen, elnätets kapacitet och konkurrens med andra energikrävande sektorer. Inom vägtransporter är elektrifieringen mest framstående, särskilt inom personbilar där cirka 25 procent förväntas vara eldrivna redan 2030. Dock ökar antalet eldrivna lätta lastbilar långsammare, medan tunga lastbilar inte utvecklas lika snabbt.

Tina Thorsell från Transportföretagen påpekar att branschen stöder omställningen till elfordon, men att utmaningarna ligger i laddinfrastrukturen och den högre kostnaden för elfordon jämfört med konventionella fordon, samt kundernas ovilja att bära dessa kostnader.

Fler laddpunkter behövs

Åkerierna står inför utmaningen att hitta lämpliga platser för att ladda sina stora fordon. För närvarande är laddinfrastrukturen för tung trafik inte lika utbyggd som för personbilar. Många små åkerier måste göra betydande investeringar i infrastruktur för att möta behoven. Sjöfarten är också en stor energianvändare med ett växande elbehov. Idag är det främst mindre fartyg, skärgårdsbåtar och vägfärjor som är elektrifierade, men infrastrukturbegränsningar bromsar utvecklingen.

– Vi tror att det finns en potential att göra det med vartenda fartyg som ligger vid kaj. Vi är på väg mot beslut att satsa på helektrifierade större fartyg. Tekniken finns redan ombord men tillgången på kraft saknas. Så det är helt avhängigt av att vi kan få någon slags åtagande från landsidan och det är där det fortfarande tar stopp, sa Fredrik Larsson, miljö- och klimatansvarig på Svensk Sjöfart.

Effektbrist

Transportsektorn står inför kapacitetsutmaningar när det gäller att möta behoven för effekt och snabbladdning, särskilt på platser där elinfrastrukturen inte är tillräckligt dimensionerad för framtida krav. Arbetet med att göra transporter fossilfria är både branschens eget ansvar och beroende av politikens långsiktiga åtgärder för att säkerställa nödvändig infrastruktur och investeringsstöd. Det krävs även ökade investeringar i alternativa drivmedel och fossilfri elproduktion för att möta industriella behov och producera elektrobränslen.

När det gäller tillgången på el så är transportnäringen även i och med omställningen en av de mindre konsumenterna, men måste trots det konkurrera med de stora gröna industrisatsningar som görs, bland annat i norra Sverige:

”Det finns delar i utvecklingen där transportsektorn tydligare kan tänkas konkurrera med andra sektorer, såsom i tillgången på bioråvara och vad gäller direkt elektrifiering även i tillgång på el.”, analyserade rapportförfattarna och fick medhåll av Mattias Johansson, ansvarig för public Affairs på Volvo Cars.

– Ibland tänker vi att bilarna och bussarna och lastbilarna kommer att dra så mycket el men det är ju inte riktigt sant. Den stora delen el som behövs är ju till industrin. Vi måste höja blicken. Den springande punkten är om det kommer att produceras och levereras tillräckligt med fossilfri el, sa Mattias Johansson, ansvarig för public Affairs på Volvo Cars.

– Transporterna har ofta varit i fokus men nu kan vi konstatera att framtidens transporter behöver cirka 21 TWh men det utgör inte någon stor del i de resurser som omställningen behöver. Fokus måste istället ligga på utbyggnaden av infrastruktur, tillståndsgivning och ett långsiktigt agerande från politiken, säger Nils Paul, expert på infrastruktur på Svenskt Näringsliv som hoppas på en avdramatisering av transportnäringens direkta elbehov.

Källa: Svenskt Näringsliv