Rexel introducerar Pixiis energilager till svenska marknaden

Pixii energilager. Foto: Rexel

Från och med mars kommer Rexel kunna erbjuda sina kunder Pixiis energilagringssystem. Pixii är en framstående leverantör av modulära energilagringssystem och har etablerat en stark närvaro på den svenska marknaden genom betydande tillväxt de senaste åren. Nyligen fick de även erkännande som Norges snabbast växande teknikbolag. Pixii blir en av Rexels nya betydande leverantörer inom energilagring och kompletterar därmed vår befintliga produktportfölj.

Tillsammans med våra installatörspartners vänder vi oss till kommersiella och offentliga fastighetsägare samt industriföretag. För denna marknad introducerar vi PowerShaper-kabinett med en effekt på upp till 50 kW och en lagringskapacitet på 50 kWh, lämpliga för både inomhus- och utomhusbruk. För villamarknaden erbjuder vi Pixii Home-produkten med alternativ för 10 kW/10 kWh eller 20 kW/20 kWh.

Pixii utmärker sig genom sin robusta design och imponerande funktionalitet. Alla Pixii-system är utformade för att möta kraven för snabba stödtjänster, inklusive FFR (Frequency Response Reserve), samt andra vanliga tjänster som FCR (Frequency Containment Reserve).

"Vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder en så pass intressant produkt, särskilt med dess starka närvaro inom stödtjänstmarknaden. Att Pixii Home även kan tillhandahålla FFR är betydelsefullt för villamarknaden. Dessutom har Pixii banat väg för integrering med elfordonsladdning, kapning av effekttoppar (peak shaving), samt lagring av egenproducerad solenergi," förklarar Anthony Sorsa, ansvarig för Energiteknikutveckling på Rexel.

Det är avgörande att ha tekniskt kunnig personal för denna typ av avancerade produkter och tjänster, och Rexel är redan väl positionerade inom detta område.

"Det samarbete vi nu inleder med Rexel är av stor betydelse för oss, och vi ser fram emot att tillsammans möta de växande behoven på den svenska energimarknaden. Med Rexels omfattande nätverk och vår tekniska expertis kan vi verkligen göra skillnad för både företag och privata hushåll," säger Kenneth Bodahl, VD för Pixii.