Fjärrvärme populärt hos svenskarna

Fjärrvärmeverket Brista. Foto: Fortum
Fjärrvärmeverket Brista. Foto: Fortum

Fjärrvärme som uppvärmningsform är populärt bland svenskarna. Enligt studier kan fjärrvärmen i framtiden få ännu större betydelse och även användas för att lagra energi. Det kommer också vara möjligt för privatpersoner att sälja värmen som produceras med hjälp av exempelvis solfångare. Det är 9 av 10 svenskar som är positiva till denna utveckling av egenproducerad värme enligt en ny undersökning som TNS Sifo gjort på uppdrag av Fortum.

Undersökningen som genomfördes i juni visar att 89 procent är positiva till att sälja den värme som de själva producerar med hjälp av till exempel solfångare till det fjärrvärmebolag man är ansluten till. Den positiva inställningen gäller oavsett om man bor i villa, hyreslägenhet eller bostadsrätt.

Anledningen till att svenskarna tycker att det är positivt med att det blir både fler och mindre producenter av förnybar värme är framförallt möjligheten att öka konkurrensen till energibolagen och låta fler ta ansvar för energiförsörjningen. Att producera och använda den egna värmen är ytterligare en drivkraft och det intresset är störst hos männen och villaägarna.

– Vi har startat förstudie i Norra Djurgårdsstaden för att undersöka hur värme och el effektivt ska samverka i framtidens energisamhälle. Fortums nya initiativ, Smart Värme, ska utveckla möjligheten till att lagra olika typer av energi som varmvatten. Det kan leda till ett minskat behov av fossila bränslen, samtidigt som det blir möjligt att bygga mer förnybar elproduktion både i stor och liten skala, säger Tomas Wall ansvarig Forskning och Utveckling på Fortum.

Det är staten och regeringen som har en viktig roll för utvecklingen av värme som energikälla. Det är 92 procent av kvinnorna som tycker att de ska uppmuntra till att fler kan producera egen värme. Enligt undersökningen ska stödet framförallt satsas på forsknings- och utvecklingsstöd till de företagen som vill utveckla smart värme, snarare än att ge premier och ekonomiskt stöd till enskilda.

Undersökningen genomfördes i juni 2011 av TNS Sifo på uppdrag av Fortum och är baserad på intervjuer med 1 068 respondenter mellan 18 och 60 år.