Nu byter Elrådgivningsbyrån namn till Energimarknadsbyrån. Samtidigt utvidgas rådgivningen till att även omfatta frågor om naturgas, stadsgas och fjärrvärme.
Bakom Energimarknadsbyrån står Konsumentverket, Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten samt branschföreningarna Svensk Energi, Energigas Sverige och Svensk Fjärrvärme. Hit ska konsumenter av el, gas och fjärrvärme kostnadsfritt kunna vända sig för att få råd och upplysningar.
Energimarknadsbyrån kommer även att fungera som gemensam kontaktpunkt inom Sverige för konsumenter av el och gas. Bakgrunden är att nya konsumentskyddsregler inom EU kräver att det finns en kontaktpunkt där konsumenter kan få information om sina rättigheter, gällande lagstiftning och möjligheter till tvistlösning. En särskild överenskommelse om funktionen som kontaktpunkt har träffats mellan Energimarknadsbyrån och Energimarknadsinspektionen.
Konsumenternas elrådgivningsbyrå startade sin verksamhet år 2002. Då fanns redan konsumentbyråer för försäkrings- respektive bankfrågor. Under de tio år som Elrådgivningsbyrån funnits har över 50 000 elkonsumenter kontaktat byrån med olika frågor om elmarknaden.