Flixbus investerar i trafik med alternativa bränslen. FlixMobility planerar att vara först med att testa bränslecellsbussar i långdistanstrafik i samarbete med det tyska teknologiföretaget FST, Freudenberg Sealing Technologies.
Sedan tidigare kör FlixBus tre batterielektriska långfärdsbussar från de kinesiska busstillverkarna BYD och Yutong i Tyskland och Frankrike. Dessa använder sig av grön el från Green Peace Energy. Men när det gäller bränslecellerna ska tekniken utvecklas av Freudenberg och FlixBus. Tekniken för bränsleceller ger nu chansen för europeiska busstillverkare att vara med att skapa framtiden för hållbara resor. Inledande samtal med busstillverkare har redan påbörjats.
– Vi vill vara med och skapa framtidens mobilitet. Därför frågar vi oss ständigt hur vi kan göra resandet ännu mer hållbart. Efter att framgångsrikt ha lanserat tre eldrivna långfärdsbussar, vill vi nu vara med och utveckla bränslecellsdriven trafik tillsammans med Freudenberg, säger Fabian Stenger, vd för FlixMobilitys tyska bolag FlixBus DACH.
De krav som FlixBus ställer på bränslecellsbussarna är bland annat att accelerationen ska vara lika snabb som den hos dagens långfärdsbussar i miljöklass Euro VI. Bränslecellsbussen ska även klara av en sträcka på minst 500 kilometer på en tankning och kunna tankas full på högst 20 minuter.
FlixMobility presenterar även visionen att bli helt utsläppsfria innan 2030.