Hagainitiativet driver på industrin

Företagen i Hagainitiativet har beslutat att vara fossilfria i sina egna verksamheter till 2030. Ambitionen är att visa att minskad klimatpåverkan kan gå hand i hand med ökad lönsamhet.

Det tidigare målet med att minska utsläppen av växthusgaser med 40 procent till år 2020 blev nått tidigare än väntat. Nu sätts ett nytt mål där nettoutsläppen ska vara noll år 2030.

- Sverige har chansen att visa världen att en omställning är möjlig genom energieffektivisering i alla led, övergång till förnybara energikällor och en grön teknikutveckling. För att vi ska lyckas krävs en lagstiftning som är långsiktig, statligt finansierad forskning och investeringar som går i linje med målet. Vidare är det centralt med samverkan mellan akademi, stat och näringsliv. Vi är ödmjuka och inser att vi idag inte har svaren på alla frågor men har samtidigt stora förhoppningar om att politiken har ambitionen och kommer att sätta tydliga mål för att påskynda klimatomställningen, avslutar Nina Ekelund, programdirektör i Hagainitiativet.

Hagainitiativet består av företag från olika branscher som verkar för ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. I nätverket ingår AkzoNobel, Axfood, Coca-Cola European Partner Sverige, Green Cargo, Folksam, Fortum Värme, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald's Sverige, HKScan Sweden, Preem, Siemens, Stena Recycling samt Sveaskog.