Bättre insyn för fjärrvärmekunder

För att öka insynen och stärka kundernas ställning ska fjärrvärmeföretagen rapportera fler uppgifter än tidigare till Energimarknadsinspektionen. Det är innebörden av de nya föreskrifter som träder i kraft den 31 mars. Det skriver EI på sin webbplats.

EI kommer att sammanställa uppgifterna och publicera nyckeltal om företagen på inspektionens hemsida. Tanken är att tillgången till information om andra företag ska stärka kundernas förhandlingsläge. Urvalet av de uppgifter som fjärrvärmeföretagen ska lämna har utgått från de önskemål som förts fram av företrädare för fjärrvärmekunderna. EI har också tagit hänsyn till regeringens strävan att begränsa företagens regelbörda.
– De nya uppgifterna kommer att stärka kundernas ställning gentemot fjärrvärmeföretagen och kan utgöra en utgångspunkt vid förhandlingar om pris och villkor, säger Energimarknadsinspektionens generaldirektör Yvonne Fredriksson.

Enligt EI har fjärrvärmeföretagen monopol inom sina områden och kundernas ställning är svag. En öppenhet om de ekonomiska förhållandena ska både motverka en oskälig prissättning och öka förtroendet för fjärrvärme hos kunderna.

Sedan 2005 ska fjärrvärmeverksamhet redovisas skilt från annan verksamhet. För att förenkla för fjärrvärmeföretagen har EI beslutat att samla rapporteringskraven i en gemensam föreskrift som förutom det tidigare kravet på särredovisning även inkluderar redovisningen av drift- och affärsförhållanden.

Första publiceringen på EI:s hemsida av nyckeltal kommer att ske i slutet av 2010 och avser då företagens verksamhet 2009.