MAN och stora fartygsägare kommer att investera i ammoniak- och metanoldrivna fartyg

Rederiet Eastern Pacific Shipping väljer sida i loppet för framtidens bränsle. Photo: Eastern Pacific Shipping

Eastern Pacific Shipping samarbetar nu med MAN Energy Solutions och en bränsleleverantör för att eftermontera och bygga fartyg som körs på ammoniak och metanol.

Rederiet Eastern Pacific Shipping väljer sida i loppet för framtidens bränsle.

Eastern Pacific Shipping, som kontrolleras av den israeliska sjöfartsmagnaten Idan Ofer, kommer att eftermontera fartyg för att köra på metanol och ammoniak, och fartygsägaren kommer också att bygga nya fartyg som kan köras med alternativa bränslen.

Dubbla bränslemotorer

DFDS meddelade nyligen att rederiet kommer att segla med gröna ammoniakdrivna färjor inom kort.

DFDS har gått med på att köpa grön ammoniak från 2026 från en stor fabrik i Esbjerg, som kommer att användas i färje- och fraktföretagets fartyg. De första fartygen kan vara med dubbla bränslemotorer, säger DFDS toppchef till ShippingWatch.

Kanske kommer det första gröna ammoniakdrivna DFDS-skeppet att segla mellan Esbjerg och Immingham i England från 2026.