Rysslands olja fastnar till havs – sanktioner pressar Kremls intäkter

Tankfartyg med rysk olja väntar utanför asiatiska hamnar i brist på köpare. Symbolbild: AI-genererad bild. Ej ett fotografi. Upphovsrätt © Conventus
Tankfartyg med rysk olja väntar utanför asiatiska hamnar i brist på köpare. Symbolbild: AI-genererad bild. Ej ett fotografi. Upphovsrätt © Conventus

Rysslands oljeexport, en av de viktigaste inkomstkällorna för Kreml, möter nya hinder. Ett växande antal tankfartyg med rysk råolja ligger stilla till havs utan att kunna lossa sina laster, i vad som beskrivs som ett tydligt tecken på att sanktionerna mot landet får allt större genomslag.

Enligt uppgifter från Bloomberg befinner sig minst 20 tankfartyg lastade med rysk olja i närheten av kinesiska och indiska hamnar. Fartygen väntar på klartecken för att få lossa sina laster, men någon sådan tillåtelse har ännu inte getts.

Mängden rysk olja som befinner sig till havs har samtidigt ökat kraftigt. Sedan slutet av augusti har volymen stigit med 48 procent. Under veckan som slutade den 21 december 2025 transporterades totalt 28,31 miljoner fat rysk olja ombord på 38 tankfartyg. Veckan innan rörde det sig om 22,73 miljoner fat fördelade på 29 fartyg, enligt fartygsspårningsdata som Bloomberg sammanställt.

Fartyg utan slutdestination

Analysen visar också att allt fler fartyg saknar tydlig slutdestination. I flera fall framgår endast att fartygen är på väg mot Asien, utan angivna hamnar eller mottagare. Samtidigt tillbringar fartygen längre tid till havs och avviker från tidigare rutter, exempelvis mot Indiens västkust eller Turkiet.

Utvecklingen ses av bedömare som ett tecken på att efterfrågan på rysk olja försvagas, trots att exportvolymerna på pappret har ökat. För Ryssland innebär det ökade logistikkostnader och osäkerhet kring när – eller om – intäkterna faktiskt realiseras.

Sanktioner slår mot raffinaderier

Bakom problemen ligger i stor utsträckning de skärpta sanktionerna mot den ryska energisektorn. I oktober införde USA:s president Donald Trump sanktioner mot de ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil. Sanktionerna innebar ett förbud mot all handel med bolagen.

I början av december lättades restriktionerna delvis för Lukoil. Bolaget fick tillstånd att fram till den 29 april fortsätta driva bensinstationer i USA och andra länder under eget namn, dock utan att intäkterna får föras tillbaka till Ryssland.

Efter sanktionsbeskedet signalerade raffinaderier i både Kina och Indien att de var beredda att stoppa inköp av olja från Rosneft och Lukoil. Därmed riskerar Ryssland att förlora två av sina viktigaste marknader, vilket kraftigt begränsar möjligheterna att öka exportintäkterna.

Fallande volymer och pressade priser

Statistik visar redan en nedgång i leveranserna till Asien. Under perioden från början av december till den 21 december 2025 uppgick transporterna till Kina till i genomsnitt 950 000 fat per dag. Veckorna dessförinnan låg nivån på 1,01 miljoner fat per dag. För Indien sjönk volymerna till 840 000 fat per dag, från tidigare 900 000 fat per dag.

Samtidigt pressas priserna på rysk olja hårt.

– Ryssland förlorar på grund av oljesanktionerna månatligen miljarder dollar, säger Janis Kluge, forskare vid Deutsches Institut für Internationale Sicherheit.

Enligt prisdata från Argus Media handlades Rysslands viktigaste oljesort Urals till 34,52 amerikanska dollar per fat den 16 december.
– Prisrabatterna för rysk olja jämfört med Brent har ökat till 30 procent och i vissa fall till över 50 procent, skrev Kluge på X den 18 december 2025.

Högre export – men lägre intäkter

Trots problemen ökade de ryska oljeleveranserna i december, inklusive leveranser till ännu okända destinationer. Under veckan som slutade den 21 december uppgick exporten till i genomsnitt 4,04 miljoner fat per dag, en ökning med cirka 800 000 fat per dag enligt Bloomberg.

Månaden innan pekade dock utvecklingen i motsatt riktning. Enligt International Energy Agency minskade Rysslands oljeexport i november 2025 med omkring 400 000 fat per dag till 6,9 miljoner fat per dag. Orsaken angavs vara det ökade sanktionstrycket mot köparna. I samband med detta föll Urals-priset med 8,2 amerikanska dollar per fat till 43,52 amerikanska dollar, vilket pressade exportintäkterna till den lägsta nivån sedan invasionen av Ukraina i februari 2022.

Källor: Bloomberg, Reuters, IEA