Resultat från Energiforsks forskningsprogram Smarta elnät ska pekar på att för de flesta nyckeltal skiljer sig kategoriseringen ganska mycket från år till år, men att en kombination av nyckeltal skulle kunna ge bättre kunskap om särskilda egenskaper hos en kund.
Projektet har tittat närmare på möjligheten att utforma en idealisk tariff genom alternativ kundkategorisering. Genom att använda information från den genomförda timmätarreformen och för att förbereda inför kommande regelförändringar undersöktes alternativa sätt att kategorisera kunderna.
Historiskt har kundkategorisering gjorts utifrån säkringsstorlek, SNI-kod, typ av hushåll, förväntad årsförbrukning alternativt faktiskt förbrukningsmönster. Här har kundkategoriseringen kunnat göras med hjälp av nyckeltal som beskriver lasten hos konsumenterna, skriver Energiforsk. Utredningen har nyttjat timdata från cirka 150 000 kunder i fem olika nätkoncessionsområden.
Energiforsk lyfter hur nyckeltalen ska ge en bra beskrivning av elanvändandet hos kundkollektivet. Det innebär att det är möjligt att på ett bra sätt hitta de beteenden och de kunder som driver de stora kostnaderna. Men resultaten visade att beständigheten över tid var relativt låg - en metod som den här behöver därför uppdateras regelbundet.
Studien visar också att många kunder är förhållandevis lika varandra, men att ett stort antal också är mer särpräglade. Dagens metodik för typkurvor, som bygger på antagandet om att en kundkategori är homogen och kan representeras av en typkurva, behöver därför ifrågasättas.
Genom en datadriven metod som utgår från kundens faktiska förbrukningsmönster ökar kunskapen om kundkollektivet vilket gör att färre antaganden behöver göras exempelvis i samband med prissättning. Elhandlare kommer att kunna utarbeta mer skräddarsydda avtal och det blir enklare att identifiera nya och smarta nätapplikationer till exempel energilager, egenproduktion av el och att kunder anpassar sin förbrukning efter priset, så kallad efterfrågeflexibilitet.