EU-kommissionen har lagt ett förslag till revidering av förnybarhetsdirektivet som, om det går igenom, blir svensk lag 2021. Förslaget ska vara bra för biogas och skogsbaserade biodrivmedel, en öppning för förnybar el men förödande för grödbaserade biodrivmedel, enligt tankesmedjan Fores 2030-sekretariatet.
– Kommissionen presenterar ett direktiv som leder till ett fortsatt beroende på fossila bränslen, kommentarer Jakob Lagercrantz. Han fortsätter: Det går tvärt emot de svenska 2030-målen för transportsektorn, som sju partier står bakom, och som EU naturligtvis borde applådera och stötta.
I förslaget föreslås ett sektorsmål för transporter vars klimatpåverkan ska minska med 70 procent till 2030 i linje med visionen om en fossiloberoende fordonsflotta. EUs mål för samma period är 12-15 procent minskade utsläpp.
EUs direktivförslag inkluderar en satsning på så kallade avancerade biodrivmedel, exempelvis producerat från avfall eller skogsrester. Men kommissionen har även med en maximal andel som får komma från grödbaserade biodrivmedel som sjunker från 7 procent 2020 till 3,8 procent år 2030. Idag är närmare 80 procent av alla biodrivmedel grödbaserade.
– Sverige måste ta täten i det fortsatta arbetet med direktivet, kommentarer Lagercrantz. Genom allianser med andra länder, och genom att lyfta industrins innovationer, måste man skapa ännu större utrymme för fortsatta satsningar på biodrivmedel. 2030-sekretariatet med berörda partners kommer att vara mycket aktiva i Bryssel under våren för att bidra till ett direktiv som gör att Sveriges klimatmål på transportområdet kan nås.