”Olika förutsättningar ger olika fjärrvärmepriser”

Årets Nils Holgerssonundersökning har presenterats och jämförelserna av priser i olika kommuner duggar tätt. Svensk Fjärrvärme menar att dessa jämförelser är missvisande eftersom förutsättningarna är unika i varje nät och företag, och kopplingen till KPI är låg.

Fjärrvärme står idag för mer än hälften av uppvärmningen i Sverige. Bland kunderna finns konsumenter i villor och småhus, men majoriteten av kunderna är näringsidkare.

– Kundorganisationerna lyfter fram konsumentens ställning behöver stärkas, vilket även fjärrvärmebranschen skriver under på. En åtgärd är till exempel att vi sedan i mars kan erbjuda enskilda fjärrvärmekunder stöd av Konsumenternas Energimarknadsbyrå, i sin kontakt med leverantören, säger Ulrika Jardfelt, vd för Svensk Fjärrvärme.

– De professionella kunderna har ett jämnare styrkeförhållande och efterfrågar främst förutsägbarhet och insyn i hur priset sätts. Ett svar på det, är det samarbete vi har med Sabo och Riksbyggen om ett system för prisändringsprövning med fokus på lokal dialog mellan företag och kunder, säger Ulrika Jardfelt.

En åtgärd som ofta hörs i debatten är krav på statlig reglering av fjärrvärmepriserna.

– Vi tror snarare att statlig prisreglering kan driva upp prisökningarna, det finns det ju andra exempel på. Däremot kan ökad konkurrens ha en återhållande effekt på priset. Eftersom det står var och en fritt att byta uppvärmning måste fjärrvärmeföretagen kunna konkurrera med alternativen på alla områden, så att fler kan välja fjärrvärme, säger Ulrika Jardfelt.

Fjärrvärmepriserna ökade 3,4 procent 2012. Det beror på inte på några övervinster, utan förklaras främst av ökade kostnader, fastslog Energimarknadsinspektionen tidigare i år efter att ha analyserat fjärrvärmeföretagen.