Svensk Kvalitetsindex har i sin årliga mätning frågat 14 000 privat- och företagskunder hur nöjda de är med energibranschen. Resultaten visar att fjärrvärmekunderna generellt är mer nöjda än elkunderna.
– Både privat- och företagskunder är mycket nöjda med sin fjärrvärme jämfört med andra uppvärmningsalternativ. Generellt är de också nöjda med sin fjärrvärmeleverantör, säger Maria Söder, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex.
Luleå Energi toppar ligan med nöjdast kunder, i alla kriterier i mätningen. Fjärrvärmen får topplaceringen vad gäller kundnöjdhet med indextalet 85,7, vilket innebär att i genomsnitt är företagets kunder på privatmarknaden mycket nöjda med sin fjärrvärme.
Fjärrvärmebolagen får i år generellt bättre betyg inom upplevd servicekvalitet. Här är det personalens engagemang samt rådgivningen som får högre betyg än tidigare år. Dessutom har privatkunderna blivit något nöjdare än föregående år.
– Vi ser en positiv förändring som kan förklaras med en förbättrad image, och att bolagen upplevs som mer prisvärda, säger Maria Söder på Svenskt Kvalitetsindex.