Vattenfall ger nu tio nya löften till de 37 000 företag som är elnätskunder hos Vattenfall Eldistribution AB. Bland annat ersätts de största kunderna redan efter två timmars elavbrott.
De tio kundlöftena gäller från den 1 januari 2011 och betyder att Vattenfall tar på sig ett ansvar som man säger är mer långtgående än vad lagen kräver. Bland annat kommer 270 företag som är anslutna till regionnätet får kompensation redan efter två timmars elavbrott. För 37 000 lokalnätsanslutna företag gäller sex timmar. Lagkravet om kompensation säger att detta ska ges efter tolv timmar.
Förutom ersättning vid långa avbrott lovar Vattenfall även kompensation vid återkommande avbrott, snabb hjälp vid byte av elleverantör, bättre information, hjälp att utreda brister i elkvaliteten samt att miljökompensera alla utsläpp av växthusgaser från Vattenfalls nätanläggningar.
– Förra årets kundlöften till privatkunderna visade sig vara en framgång och nu vill vi ge våra företagskunder motsvarande service. Vår målsättning är naturligtvis att elleveranserna ska vara så bra att kunderna aldrig ska behöva åberopa löftena, säger Annika Viklund, chef för Vattenfall Eldistribution.