Importen av rysk råolja till Sverige slår rekord, trots EU:s sanktioner mot rysk oljeindustri. Verksamheten är också kontroversiell från miljösynpunkt.
Drivmedelskedjan STI:s företrädare håller med om att importen är problematisk.
-Med tanke på vad som händer kring demokrati och annat i Ryssland är det inte idealt, säger marknadschefen Stefan Samuelsson till Svenska Dagbladet.
Rysk råolja stod i fjol för 25 procent av de drivmedel som importerades till Sverige, uppger tidningen med hänvisning till preliminär statistik från Energimyndigheten.
2011 var andelen så liten att den inte ens nämndes. Året efter hade den stigit till 14 procent och 2013 noterades 19 procent.
Importen kan i verkligheten vara ännu större än vad siffrorna ger sken av. Drivmedelsprodukter kan nämligen tillverkas av rysk råolja, men köpas från ett annat land, exempelvis Finland, utan att ursprunget framgår, skriver Svenska Dagbladet.
Det finns även en stark kritik mot den ryska oljans miljökonsekvenser. Tidningen rapporterar att 15 miljoner ton olja läckt i den känsliga sibiriska naturen. Bakom ligger bristande underhåll av oljeledningarna. Greenpeace hör till miljöorganisationer som försökt att få makthavare att göra något åt problemen.
(TT)