Sverige har nått EU:s transportmål

Foto: Fordonsgas Sverige
Foto: Fordonsgas Sverige

Energimyndigheten har rapporterat in Sveriges förnybara andel inom transportsektorn för år 2012, en andel som nådde 12,6 procent. Det innebär att Sverige i dagsläget har nått EU:s transportmål om 10 procent förnybar energi med god marginal.

Andelen förnybar energi i transportsektorn fortsatte att öka under 2013 och uppgick preliminärt till 15,6 procent. Det är en ökning med 3 procentenheter jämfört med 2012 års definitiva siffror om 12,6 procent. Transportmålet i EU:s förnybartdirektiv är satt till 10 procent förnybar energi till år 2020, vilket innebär att Sverige redan i nuläget har nått målet.

­– Det är både glädjande och anmärkningsvärt att Sverige redan nu har tillräckligt mycket förnybara drivmedel inom transportsektorn för att nå EU:s transportmål. Inte bara för att Sverige har en så hög andel så långt innan 2020, utan också med tanke på att EU-kommissionen inte tror att EU som helhet kommer att nå målet, säger Ellen Svensson på Energimyndigheten.

Biodrivmedelsmarknaden är förenad med en mängd osäkerheter, exempelvis kvotpliktens införande och ILUC-diskussionen(Indirect Land Use Change) om hur stor andel av första generationens biodrivmedel som får tillgodoräknas i transportmålet. Målet är satt till år 2020, vilket innebär att Sveriges måluppfyllnad år 2012 inte är detsamma som en garanti för att Sverige kommer att nå målet år 2020.

Den totala biodrivmedelsanvändningen var 8,4 terawattimmar under 2013, vilket motsvarade en ökning med 17 procent jämfört med 2012. Bland de förnybara drivmedlen var biodieselbränslet HVO det som både användes och ökade mest under 2013 och motsvarade med sina 2,7 terawattimmar en tredjedel av all svensk biodrivmedelsanvändning. Biogasanvändningen ökade något, användningen av FAME minskade marginellt medan etanolen minskade kraftigt med 13 procent jämfört med 2012.

Samtidigt som den förnybara andelen ökar, fortsätter den totala energianvändningen i sektorn att minska för tredje året i rad. Under 2013 minskade energianvändningen med 1 terawattimmar och uppgick till 119,9 terawattimmar, varav 92,1 terawattimmar användes inom inrikestransporter.

– Trots en förbättrad konjunktur och en fortsatt större fordonsflotta fortsätter energianvändningen att minska. Detta kan till en viss del förklaras med den allt större andelen förnybara bränslen, men framför allt på att Sveriges befolkning i snitt kör mindre och mer bränsleeffektiva fordon. Dessutom väljs energieffektiva transportsätt som tåg och buss i större utsträckning, säger Ellen Svensson.

Bensinanvändningen fortsätter att minska och dieselanvändningen ökar, dock med avtagande kraft, vilket hör samman med nybilsförsäljningen av dieselbilar minskade medan bensinbilsförsäljningen ökade för första gången sedan 2010.