Staten fortsätter satsningar på utvecklingen av el i vägbanan som laddar elbilar medan de kör. Detta som en del i målet att bli oberoende fossilt bränsle till 2030. Nu tilldelas NCC och Elways 5,2 miljoner kronor av Energimyndigheten för mer forskning.
Enligt bolagen så beräknas elskenan testas på allmän väg inom två år.
– Tack vare stödet från Energimyndigheten kan vi nu utveckla en storskalig produktion och hitta en effektiv anläggning av elskenan i vägbanan. Innan 2016 räknar vi med att elskenan kan testas på ett par allmänna vägar i landet, bland annat i Borlänge, säger Gunnar Asplund, uppfinnare på Elways.
Elways utvecklar sedan 2009 en elektrifierad bilväg med en spänningsförande balk i vägbanan med stöd av Energimyndigheten. Under 2011 så inleddes samarbetet med NCC, som byggde en testväg vid Arlanda. Två års tester visar att skenan förser elbilar effektivt med el, även med vatten, snö, is, grus på vägen.
– Vi tror denna innovativa elväg kan öka efterfrågan på elfordon. Genom att förverkliga den kan vi bidra till regeringens mål att bryta beroendet av fossilt bränsle, säger Hans Säll, marknads- och affärsutvecklingschef, NCC Roads.
Anslaget på 5,2 miljoner kronor används till att utveckla metoder för storskalig tillverkning av elskenor och att anlägga och förankra dessa i vägbanan på ett effektivt och stabilt sätt. Målet är att lägga en kilometer skena i timmen. För att kunna göra nya tester fördubblas även dagens teststräcka.
Det räcker att elektrifiera de stora motorvägarna, det vill säga 2 – 4 procent av vägnätet. Kortare resor mellan dessa vägar klaras med batteridrift. Idén med en elskena i vägbanan är att den driver och laddar elbilar under resan så de i princip kan färdas obegränsade sträckor utan att behöva laddas stillastående. Elöverföringen sker med kontakter, som järnväg och spårväg men nere i bilvägen. En tanke är att betalningen sker ungefär som dagens biltullar; ägaren till det elfordon som använder elskenan får en räkning över förbrukad el.