Mälarenergis gigantiska projekt med nya samförbränningsanläggningen Block 6 går in i slutetappen. På utsidan ser byggnaderna klara ut men inne i byggnaderna pågår full aktivitet. En viktig person i drifttagningsorganisationen är Björn Widarsson. Hans officiella titel är disciplinledare process. Han har en ganska enkel förklaring till sin titel och gör en jämförelse med projektledare som är väldigt tydlig.
- Projektledaren är den som ansvarar för tidplanen och pengarna, disciplinledarens ansvar är att se till att allting fungerar. Det finns fem discipliner, process, integration, elautomation, bygg och mekanik. Min uppgift är att se till att alla de olika delarna fungerar tillsammans, både de anläggningsdelar som är köpta som funktioner, till exempel panna, turbin och rökgasrening men också de delar där vi själva projekterat. Men det finns ju en mängd andra parametrar och befintliga delar som ska kopplas ihop till en fungerande enhet och det är där som jag kommer in, berättar Björn Widarsson.
Från grunden
I huvuddel är montaget färdigt för Block 6 och när man går runt i anläggningen ser det ut som ett färdigt kraftvärmeverk. Anläggningen är ganska komplett men det är bara vissa delar som är i drift. De flesta komponenterna har körts enskilt och ett av de kommande stegen är att börja samköra hela anläggningen. Detta innebär att det krävs en del samordning då många olika aktörer är inblandade.
- Det har sett väldigt bra ut på den enskilda komponentnivån men det kommer att bli spännande när alla delar ska fungera tillsammans. Vi har fått göra en del anpassningar av befintliga system till de nya delarna men hittills har det fungerat väldigt bra, säger Björn Widarsson.
En av de bärande aspekterna för att kraftvärmeverket överhuvudtaget ska fungera är givetvis bränsle och även när det gäller bränsleberedningen ligger Mälarenergi i slutskedet av ett färdigställande. Och när det gäller unika företeelser inom Block 6 är det just bränsleberedningen som Björn Widarsson framhåller:
- När det gäller bränslet, skulle jag vilja säga att det är just bränsleberedningen som är det unika med hela anläggningen. Dels har vi, till skillnad från många andra kraftvärmeverk, byggt detta från grunden, vi har inte haft avfallsförbränning tidigare. Sedan handlar det också om möjligheten att använda en mängd olika former av bränsle och där är Mälarenergi väldigt allsidiga. Dels när det gäller logistiken, vi kommer att kunna ta emot bränsle via båt, och lastbil men vi kommer också att kunna ta emot många olika sorters bränsle och sedan förädla det själva tack vare den unika bränsleberedningen. Genom att vår anläggning är så pass utvecklad när det gäller att skilja bort alla icke brännbart, kan vi bereda och tillverka ett högkvalitativt bränsle ur avfallet, berättar Björn Widarsson.
Minimal påverkan
En stor magnet kommer att se till att all magnetisk metall skiljs bort men det finns också ett steg som separerar de metaller som inte är magnetiska. Eftersom Mälarenergi kommer att ta emot avfall via den egna hamnen, finns det också ett ballager där bränsle förvaras inomhus i väntan på förädling.
- När allt är klart kommer vi att kunna visa upp en modern, högeffektiv pannanläggning med egen bränsleberedning som dessutom gott och väl möter upp till de höga krav på smuts och lukt som kommer med närheten till centrum. Många andra liknande anläggningar har ofta uppförts på en deponiplats och ligger en bit från staden men vi ligger relativt nära centrum. Om en anläggning uppförs på en gammal deponi finns det oftast en viss förståelse att det luktar men för oss handlar det om att fortsätta att ha en luktfri verksamhet, för det har det varit tidigare, säger Björn. Vi bygger därför en smart anläggning med undertryck, dubbla ventilationssystem och kolfilteranläggningar.
Det närmar sig
Att överlämnandet av Block 6 sker under tidiga hösten innebär inte att anläggningen inte kommer att vara klar tidigare. Det finns en mängd tester och provkörningar som ska göras och inte minst ska man testa all logistik kring bränslehantering och beredning. Det är helt klart att det börjar närma sig ett färdigt kraftvärmeverk, och Björn Widarsson är entusiastisk:
- I det närmaste handlar det om att göra rent ångsystemet i pannan och i början av våren ska vi börja elda i pannan på riktigt. Vi ska ju också köra hela systemet men då krävs det att bränsleberedningen är helt klar. Jag kommer att vara delaktig i driftssättningen fram till sommaren och jag är även med när vi gör prestandaprov under tidiga hösten. Det har varit en väldigt roligt och stimulerande arbete och även om montaget av de olika delarna var en höjdpunkt, så har det roligaste varit att följa hur allting har växt fram från ritning till verklighet och att få se de olika bitarna börja leva. Det blir en anläggning i världsklass, avslutar Björn Widarsson.