– Från 65 000 kunder utan el den 2 januari till nu strax under 10 000 kunder. Och majoriteten är här i Roslagen, säger Annika Viklund, vd för Vattenfall Eldistribution när Norrtälje kommun och Vattenfall bjöd in till presskonferens under måndagen.
Stormen Alfrida har slagit hårt mot Roslagen och på måndagens presskonferens samlades viktiga aktörer för att berätta om läget just nu och svara på medias frågor. På plats fanns förutom Vattenfall Eldistributions vd Annika Viklund bland annat även Christer Berg, biträdande räddningschef på Norrtälje kommun, Christian Foster, förbundsdirektör Kommunalförbundet sjukvård och omsorg, Lars Lindberger, kommunikationschef och Ulla-Marie Hellenberg, kommundirektör på Norrtälje kommun.
Norrtälje kommun gick in i stabsläge onsdagen den 2 januari klockan 05.00 och initialt då med fokus på vård- och omsorgsbehovet. När Vattenfall på torsdagen kom med en med mer detaljerad prognos intensifierades arbetet. Flera funktioner inom kommunen deltar i arbetet: Socialkontoret, kontaktcenter, kommunikationsavdelningen, Trygg i Norrtälje kommun, räddningstjänsten och externa funktioner så som Kommunalförbundet sjukvård och omsorg, Svenska Kyrkan, Frivilliga Resursgruppen och Polisen.
För närvarande arbetar Vattenfall med att se över alla skador för att få en tydligare bild och kunna ge mer exakta prognoser. Vattenfalls kunder ska även fortsättningsvis använda sig av felanmälan, Vattenfall eldistribution på telefon 020-82 58 58, ett nummer som gäller dygnet runt. Dessutom uppdateras Vattenfalls webbplats kontinuerligt.
Vattenfall Eldistributions vd Annika Viklund berättade även att de inte kommer hävda ”force majeure”, vilket betyder att kunderna får ersättning utifrån det regelsystem som finns.