Kräver skriftlig bekräftelse av elavtal

Foto: Peter Nijenhuis

Telefonförsäljning upplevs av många som en förhatlig metod. Den lär inte försvinna, men nu har i alla fall elbranschen enats om att införa krav på skriftlig bekräftelse.

-Jag önskar att andra branscher följer efter, säger konsumentombudsman Cecilia Tisell.

Ett av de vanligaste klagomålen i konsumentärenden handlar om telefonförsäljning - försäljare som ringer upp när man kanske som minst är beredd och prånglar på en allehanda avtal och produkter. En undersökning visar att endast en procent gillar att bli uppringda av företag där de inte är kund.

-En majoritet av de ärenden vi driver i domstolar handlar om telefonförsäljning, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket.

Klagomålen kan bland annat handla om att företag tar betalt för produkter som man inte har beställt.

En statlig utredning föreslog sommaren 2015 ett krav på skriftlig bekräftelse för att affären ska godkännas. Men inget har hänt. Konsumentminister Per Bolunds (MP) pressekreterare Anna Söderström hälsar att frågan fortfarande bereds.

-Det är många som är otåliga och väntar på att det ska hända något i regeringskansliet, säger Tisell.

Även energiföretag har haft sin beskärda del av klagomål, men nu går alltså branschen före och inför i en överenskommelse med Konsumentverket krav på skriftlig bekräftelse av elavtal.

"Skriftlighetskravet innebär att kunderna får möjlighet att i lugn och ro ta ställning till det anbud som lämnats under ett telefonsamtal. Det försvårar dessutom för oseriösa företag att verka på elmarknaden", skriver Energiföretagens vd Pernilla Winnhed i en kommentar.

Tilltaget applåderas av myndigheten:

-Det är mycket glädjande, säger Cecilia Tisell.

(TT)