PowerCell ansöker om EU-stöd

Foto: Powercell
Foto: Powercell

PowerCell Sweden har tillsammans med ett konsortium ansökt om EU-stöd genom programmet Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking för utveckling av ett bränslecellssystem för integrering och testning i marina miljöer. Ansökan har blivit positivt utvärderad.

Kontrakt väntas bli undertecknat i slutet av december i år.

MARANDA kommer att utveckla ett komplett bränslecellssystem som bygger på bränslecellsstacken PowerCell S3 (100kW). Systemet kommer att installeras ombord på det arktiska forskningsfartyget Aranda, som opereras av SYKE Marine Research Centre, och testas under 18 månader.

– Det här är ett verkligt spännande projekt och vi ser med stor tillförsikt fram emot att få starta samarbetet med övriga partners i konsortiet, för att tillsammans utveckla ett komplett och konkurrenskraftigt bränslecellssystem och anpassa det för marin miljö. En viktig del av projektet är att utvärdera de affärsmässiga förutsättningarna för bränslecellsteknik i marina applikationer och samtidigt beakta behovet av lagstiftning, regler och standarder, säger Per Wassén, vd för PowerCell Sweden AB.

PowerCell S3 är en skalbar prototyp i intervallet 20-100kW och är utformad för att använda ren vätgas som bränsle. Bränslecellssystemet ska enligt bolaget ge möjligheter för energieffektivisering och minskade utsläpp från till exempel bogserbåtar.

Övriga partner i projektet är ABB Oy (Finland), OMB Saleri S.p.A. (Italien), PersEE (Frankrike), Suomen ympäristökeskus (Finland), Swiss Hydrogen SA (Schweiz) och Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy (Finland).