Norge testar elflyg mellan Stavanger och Bergen

Planet, en Alia byggd av den amerikanska tillverkaren Beta, flög de 160 kilometer som skiljer de två städerna åt på 55 minuter. Foto: Beta Corporation
Planet, en Alia byggd av den amerikanska tillverkaren Beta, flög de 160 kilometer som skiljer de två städerna åt på 55 minuter. Foto: Beta Corporation

Ett eldrivet flygplan har för första gången genomfört en provflygning mellan Stavanger och Bergen i Norge. Flygningen, som simulerade en fraktlinje under verkliga förhållanden, betraktas som ett viktigt steg på vägen mot kommersiell elflygtrafik i landet.

Testet arrangerades av Bristows norska dotterbolag, i samarbete med den statliga flygplatsoperatören Avinor.

– Detta är första gången ett elflygplan har tagit handelsrutten mellan Stavanger och Bergen, sade Karianne Helland Strand, direktör på Avinor, till AFP.

– Allt gick väldigt bra, tillade hon.

Del av längre testperiod

Testflygningen genomfördes som en visuell flygning, där piloten navigerade främst med hjälp av visuella referenser i stället för instrument. Syftet var att utvärdera hur elflyg kan integreras i det norska luftrummet och i den befintliga flygplatsinfrastrukturen.

Myndigheterna följer försöken noggrant för att säkerställa att regelverk och säkerhetskrav kan anpassas i tid. Planen är att kommersiell elflygtrafik ska kunna starta någon gång mellan 2028 och 2030, om tekniken utvecklas i den takt som förväntas.

Testperioden inleddes redan i augusti i år och kommer att pågå fram till januari 2026.

– Det här är som det första verkliga testet, sade piloten Jeremy Degagne till AFP.

Planet har en batterikapacitet som gör det möjligt att flyga upp till 400 kilometer, vilket innebär att det kan genomföra en tur- och returresa mellan Stavanger och Bergen utan laddning.

– Jag känner ingen oro över räckvidden eftersom vi planerar flygningarna inom de gränser som planet är byggt för, förklarade Degagne.

Han jämförde situationen med vardagen för elbilsförare:

– I en elbil kanske du tänker: jag klarar nog tio kilometer till fram till nästa laddstation. Men inom flyget fungerar det inte så. Vi har samma energibegränsningar som ett vanligt flygplan har med bränsle.

Norge vill ligga i framkant för elflyg

Norge har redan byggt upp ett internationellt rykte som föregångsland när det gäller elbilar och elektrifierade färjor. Nu hoppas landet på en liknande position inom flyget. Målet är att bli ett av de första länderna i världen med reguljär trafik för elflyg, åtminstone på kortare rutter.

Utmaningarna är dock stora. Flyget är en av de svåraste sektorerna att ställa om till låga eller inga utsläpp. Enligt internationella uppskattningar står flygtrafiken i dag för nästan tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

Eldrivna flygplan kan i första hand få störst betydelse för korta inrikeslinjer, där dagens fossildrivna flyg ofta konkurrerar med bil eller tåg. I Norge, med sin långa kustlinje och många fjordar, är flyget fortsatt en viktig del av transportnätet. Om elflyg kan etableras på dessa rutter kan det ge både klimatvinster och bättre regional tillgänglighet.

Norge tar nästa steg – provflyger elplan på reguljär linje

Avinor ser de pågående testerna som ett sätt att förbereda hela infrastrukturen. Det handlar inte bara om flygplanens prestanda, utan också om laddstationer, säkerhetsrutiner och hur flygtrafikledningen kan anpassas.

– Vi vill säkerställa att vi är redo när tekniken når en kommersiell nivå, sade Karianne Helland Strand till AFP.

För norska politiker och myndigheter ses elflyget som ett naturligt steg i landets elektrifieringsstrategi. Norge har redan beslutat att all inrikes sjötrafik ska bli utsläppsfri under de kommande åren, och flyget pekas ut som nästa område att ta sig an.

Om utvecklingen fortsätter som planerat kan passagerare i slutet av detta decennium resa med elflyg mellan norska städer. Testflygningen mellan Stavanger och Bergen markerar början på den resan.

Källa: AFP, Avinor