Ett drivmedelspaket ska minska koldioxidutsläppen med 600 000 ton per år, enligt vårpropositionen.
Under 2014 vill regeringen ha en kvotplikt som dubblar etanolen i bensin och ökar FAME-halten i diesel med 50 procent.
Detaljer om hur kvotplikten ska utformas kommer under 2013. Men generellt sett innebär systemet att en viss del av bränslet som säljs måste vara förnybart, skriver finansminister Anders Borg (M) och energiminister Anna-Karin Hatt (C) på Svenska Dagbladets debattsida.
För att EU:s regelverk ska följas läggs från 2013 en låg skatt på de tidigare skattebefriade biodrivmedlen. Men det ska inte innebära höjda bränslepriser för konsumenterna, eftersom bensinskatten sjunker nästa år enligt Borg och Hatt.
Frågan om hur fordonsbränsle med hög andel biodrivmedel och bränsle som helt saknar fossila inslag ska kunna göras mer attraktiva lovar regeringen att återkomma till "i god tid" före nästa års slut.
"Det är angeläget att få fram drivmedel och en fordonspark som är väsentligt mindre beroende av fossila bränslen än i dag", skriver ministrarna.
(TT)