Göteborg får sin första eldrivna passagerarfärja

Göteborg får sin första eldrivna passagerarfärja i december. Västtrafik har beställt en ny eldriven älvskyttel, mer specifikt en elhybrid som körs på både el och konventionellt fartygsbränsle. Västtrafik har skrivit under avtalet med Työvene varv i Finska Nystad, som ska bygga färjan.

Färjan levereras hösten 2018 och sätts in i trafik vid tidtabellskiftet i december, om allt går enligt plan. Då kommer den att trafikera sträckan mellan Stenpiren och Lindholmspiren, tillsammans med sina systerfartyg Älveli och Älvfrida.

– Det känns väldigt bra att vi kan möta upp det ökande resandet över älven samtidigt som utsläppen minimeras. Det är en positiv satsning för göteborgarna, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande i Västtrafik.

Med den nya färjan kan Västtrafik köra en färja var femte minut i rusningstrafik istället för var sjunde som idag.

Skytteln ligger still någon minut på varje sida av älven och hinner inte då ladda när den går i trafik, därför behöver den drivas på annat drivmedel när batterierna tar slut. Färjan kan köra i cirka fyra timmar på en laddning. När batteriet tagit slut kan det laddas under drift eller med el vid kaj.

– Det här är ett sätt för oss att minska kollektivtrafikens miljöpåverkan samtidigt som vi bidrar till en bättre miljö för våra kunder och besättningen ombord då driften är nästan ljudlös och bullerfri, säger Christer Olsson, ansvarig för Västtrafiks båttrafik.

Den nya färjan blir 33 meter lång och 9 meter bred. Den byggs för att klara 298 passagerare och 80 cyklar. Färjan kommer ha likadana ändar så att den inte behöver vända för att kunna lägga till.