Energimarknadsinspektionen har hotat elbolag med böter för att bolagens information till kunder inte levt upp till den standard som Ei anser vara nog. Fortum, som är ett av bolagen, riktar kritik mot Ei för hur man handskats med frågan.
Tidigare har informationsbrev till Fortums kunder kunnat ta 7-9 dagar, branschrekommendationen har varit inom femton dagar. Enligt Ei ska nu tolkningen vara inom sju dagar.
– Hotet om vite gäller en fråga som vi både kan, vill och kommer att lösa. Det handlar om ett informationsbrev som enligt Ei ska vara hos kund senast efter 7 dagar istället för, som hittills, 7-9. Alltså som mest 48 timmar snabbare än idag. Det är en förändring som vi i princip klarar genom att skicka breven med A-post istället för B-post, säger Fredrik Karlsson, kommunikationsdirektör hos Fortum Sverige.
Ei:s utlåtande är resultatet av en granskning som initierades i höstas. Fortum säger att man välkomnar att Ei förtydligar hur regelverket ska tolkas i sak. Men med tanke på hur Ei väljer att informera om beslutet så anser Fortum att det nästan verkar som om myndigheten vill skapa en bild av en verksamhet som inte alls fungerar. Fortum tycker att det i sig är ett uppseendeväckande agerande från en tillsynsmyndighet.
– Vi är faktiskt en smula förvånade att de inte meddelar detta via ett vanligt brev eller telefonsamtal utan istället drar till med hot om böter via ett pressmeddelande. Vi välkomnar förtydligandet och har inga som helst problem med att ändra tiden från dagens ”7-9 dagar” till maximalt ”7″. Däremot är vi djupt bekymrade över hur Energimarknadsinspektionen hanterat frågan, säger Fredrik Karlsson.