Fjärrvärme sänker Stena Danicas utsläpp

Foto: Marcus Roos

I ett samarbete mellan Göteborg Energi och Stena Line blir Stena Danica första fartyg som ansluts till fjärrvärmenätet. Befintlig teknik ska användas på ett helt nytt sätt och resultatet blir att utsläppen av koldioxid ska kunna minska med ungefär 75 procent, från cirka 800 ton till 195 ton koldioxid per år.

Fjärrvärme till fartyg är en del i EU-projektet Celsius, som Göteborgs Stad och Göteborg Energi driver tillsammans. Ett väl utbyggt fjärrvärmenät är en förutsättning och befintlig teknik som normalt sett används till hus utnyttjas på ett helt nytt sätt för ett rörligt fartyg.

– Det är första gången som fjärrvärme ansluts till ett fartyg som är i drift och lämnar land med jämna mellanrum. Anslutningarna behöver kopplas i och kopplas ur, samtidigt som de måste kunna följa fartygets rörelser, säger Johan Henrikson, Key Account Manager på Göteborg Energi.

Stena Line investerar cirka en miljon kronor i projektet. Dessutom får man ett visst EU-stöd. Investeringen beräknas komma att betala sig inom ett par år genom minskade energikostnader och miljövinsterna blir stora.

– Med fjärrvärme får vi bort användningen av dieseldrivna ångpannor för uppvärmning av resenärs- och besättningsutrymmen när fartyget ligger i land. På sikt kommer vi även att använda fjärrvärmen för varmvatten och för att hålla motorerna varma. Det ger framför allt mindre koldioxidutsläpp, men reducerar även buller. Med tanke på vårt centrala läge är det särskilt viktigt, säger Ingemar Sörensson, fartygsinspektör på Stena Danica.

Stena Danica trafikerar dagligen Fredrikshavn med två turer per dygn. Ytterligare båtar kan komma att anslutas i framtiden, men först ska Stena Danica bli ett referensobjekt som följs och utvärderas av de deltagande städerna i Celsius-projektet.