Amerikanska National Research Council konstaterade i sin senaste rapport att USA skulle kunna minska oljeförbrukningen och utsläppen av växthusgaser med 80 procent för personbilar och mindre lastbilar inom knapp fyrtio år. Detta skulle kunna ske genom en kombination av bränslesnålare fordon, användning av alternativa bränslen som biobränslen, el och väte. Det räcker dock inte, säger institutet. Med hjälp av starkt politiskt stöd, med betoning på det politiska, är det enligt forskningsinstitutet dock fullt möjligt att uppnå en epokgörande minskning av olje- och bränsleförbrukning. Det handlar också om marknadens acceptans och kostnadsnivåer.
- För att uppnå 2050-års mål och kunna minska bränsleförbrukningen och utsläpp av växthusgaser måste fordonen bli dramatiskt mer effektivare, oavsett på vilket sätt de drivs framåt, säger Douglas M. Chapin, rektor på MPR Associates och ordförande i den kommitté som skrev rapporten.
- Dessutom måste alternativa bränslen till olja finnas lätt tillgängliga. De ska vara kostnadseffektiva och producerade med hjälp av låga utsläpp av växthusgaser. En omvandling av bränslesektorn för fordon kommer att bli kostsam och kräver flera årtionden. Kommitténs modellberäkningar visar, trots fördelarna med kostnadsbesparingar, förbättrad fordonsteknik, minskningar av bränsleförbrukning och lägre utsläpp av växthusgaser, att kostnaderna ändå överstiger den nivån som marknaden är villig att betala frivilligt.
Att förbättra effektiviteten i konventionella fordon är möjligt upp till en punkt. Det mest ekonomiska och enklaste sättet enligt forskarna är att tillämpa en strategi som syftar till att spara bränsle med minskat utsläpp som följd.
Enbart ökad effektivitet kommer dock inte att leda till uppfyllandet av 2050-års amerikanska hållbarhetsmål. Den genomsnittliga bränslebesparingen för fordon på vägarna måste enligt rapporten överstiga 180 mpg, vilket enligt rapporten, är extremt osannolikt med dagens teknologi. Därför nämner kommittén ett antal redan existerande alternativa fordon med nya bränsleformer, som tillexempel:
· Elhybridfordon som Toyota Prius,
· Plug-in hybrid elektriska fordon, såsom Chevrolet Volt;
· Batteridrivna fordon, som Nissan Leaf,
· Vätgasdrivna bränsleceller elfordon, som till exempel Mercedes F-Cell, som kommer omkring 2014, och
· Komprimerade naturgasfordon, såsom Honda Civic naturgas.
Rapporten betonar dock att även dessa fordon är fortfarande för dyra för en normalbilist. Naturgasfordonens utsläpp av växthusgaser är ännu för höga för 2050-års miljömål. De alternativa fordonens maximala körsträckor måste förlängas betydligt och elbilarnas laddningstider förkortas avsevärt, betonar rapporten, innan konsumenterna börjar intressera sig för dessa fordon.
Målet kan tyckas vara svårt att åstadkomma, men med hjälp av förbättrad teknik och starkt politiskt stöd, med betoning på det politiska, är det enligt forskningsinstitutet fullt möjligt att uppnå betydande minskningar.
United States National Research Council (NRC) är en del av United States National Academies och som genomför de flesta studierna gjorda inom organisationen. Till skillnad från United States National Academy of Sciences (NAS), National Academy of Engineering (NAE) och Institute of Medicine (IOM) är NRC inte en medlemsorganisation. NRC grundades 1916 som svar på behovet av vetenskaplig och teknisk service i kölvattnet av Första världskriget.