Sundsvalls kommunfullmäktige har antagit detaljplanerna för Sundsvall Logistikpark och Korstaverket. Nu kan satsningen på ett nytt transportnav dra igång på allvar.
Den första etappen av transportnavet innebär en 9 hektar stor containerhamn, en kombiterminal för fullängdståg (750 meter) och en 9 hektar stor yta för service- och logistikverksamhet, i direkt anslutning till befintliga Tunadalshamnen.
– Det är en viktig satsning för regionens företag, inte minst för skogsindustrin, som är Sveriges största köpare av transporter. Infrastrukturen i Sundsvall måste utvecklas i takt med näringslivet för att företagen ska kunna bedriva sin verksamhet långsiktigt och vara konkurrenskraftiga på den globala marknaden, säger Åke Jonsson, vd för Sundsvall Logistikpark AB.
Så snart detaljplanen har vunnit laga kraft, kommer en väg att byggas mellan Ortvikens pappersbruk och Tunadalshamnen. Då behöver industrierna i området inte köra ut lastbilarna på det allmänna vägnätet, för att komma till hamnen. Det är dessutom en lång omväg. En hälften så kort körsträcka och större lastbilar som rymmer mer gods (50 ton istället för 30 ton), ger 70 000 färre lastbilsturer per år på det allmänna vägnätet.
Detaljplanen för Korstaverket gör det möjligt att gå vidare med planerna för en biogasanläggning och att anpassa fjärrvärme och elproduktionen för en minskad klimatpåverkan.
– Det är viktigt att Sundsvall Energi AB har möjlighet att utveckla verksamheten vid Korstaverket för att få en kostnadseffektiv och klimatanpassad fjärrvärme- och elproduktion, säger Mats Bäck, utvecklingschef vid Sundsvall Energi AB.
I anslutning till den nya containerhamnen finns plats för lagring av LNG, flytande naturgas, som kan vara drivmedel till både fartyg, lastbilar och andra fordon.
Kommunfullmäktige beslutade också att huvudinriktningen på satsningen ska vara att logistikparken finansieras och drivs tillsammans med externa parter.
– Vi arbetar nu med att titta på olika ägarstrukturer och hitta partners och räknar med att återkomma till fullmäktige om ett halvår med förslag, säger Åke Jonsson.
Byggstart beräknas till hösten 2013.