SymbioFCell, en fransk utvecklare av bränsleceller, meddelar att de samarbetar med Siemens Energy i Grenoble för att massproducera bränsleceller. De två företagen bygger den första produktionslinjen för industriell produktion av bränsleceller i Europa.
SymbioFCell säger att bolaget har som ambition att industrialisera kompletta bränslecellsystem, både för så kallade ”range extenders” som utökar räckvidden för befintliga batteridrivna fordon och har lågt till medelhögt effektbehov, och för ett högeffektsegment som kan driva lastbilar, bussar och tunga arbetsfordon.
– Detta initiativ skapar förutsättningar för att på kort tid industrialisera robusta och ekonomiskt genomförbara lösningar. Vår produktionsenhet kommer att vara i drift hösten 2012, säger Fabio Ferrari, vd för SymbioFCells.
Hittills har bränsleceller i Europa byggts i små serier, främst i forsknings- och utvecklingssyfte. Industrialiseringen möjliggör stora kostnadssänkningar, vilket ska göra tekniken mer attraktiv för fordonstillverkare. Fordon drivna av bränsleceller har en räckvidd på 50-60 mil och tankningen tar mindre än fem minuter. Detta ger en fördel gentemot dagens batteridrivna fordon, med betydligt kortare räckvidd och lång uppladdningstid. Bränslecellstekniken använder vätgas som bränsle och dess avgaser består endast av vatten.
Siemens Energys fabrik i Grenoble har som strategi att främja uppkomsten av nya interna forsknings- och utvecklingsprojekt och samtidigt attrahera externa innovativa företag.
– Det är inom ramen för vår diversifierande strategi som Siemens stödjer SymbioFCell och industrialisering av bränsleceller. Siemens bidrar till projektet genom att tillföra sitt kunnande inom industriell konstruktion och montering, säger Jacques Blanc, ansvarig för projektutveckling på Siemens Grenoble.