Öresundsverket har precis börjat sin driftsättning och intrimning efter verkningsgradshöjande åtgärder och en omfattande uppgradering. Intrimningen beräknas pågå i tre veckor.
Intrimning av en så stor anläggning som Öresundsverket är en omfattande process och måste genomföras steg för steg. Först driftsätts gasturbinen, sedan ångturbinen och sist värmeavtappningen till Malmös fjärrvärmenät.
Intrimning av gasturbinen kommer att ske vid olika laster, allt från tomgång till full last. Vid tomgångskörning kan avgaserna bli gulaktiga på grund av ofullständig förbränning. Den gulaktiga färgen på avgaserna beror på kväveoxider. Det är ett driftfall som normalt inte kommer att förekomma, men som ska testas under intrimningen.
- Öresundsverket har normalt mycket låga utsläpp av kväveoxider men även de eventuellt något förhöjda nivåerna under provdriften är låga, säger Kraftverkschefen Anders Svensson. Öresundsverket är konstruerat för att ge minimal miljöpåverkan och vi kommer naturligtvis att hålla oss inom gällande miljötillstånd
Öresundsverket beräknas åter vara i full drift i början av oktober.