Vattenfall ska minska avbrotten

Foto: Flickr
Foto: Flickr

Elavbrotten ökar för Vattenfalls kunder i norra Sverige. Energibolaget är starkt självkritiskt, och förbättrar kompensationen för drabbade kunder.

93 procent - alltså nästan alla - av Vattenfalls kunder i norra Sverige drabbades av elavbrott under förra året. Bland kunderna i söder var det 68 procent. 100 000 avbrott varade i mellan fyra och tolv timmar, nära 7 000 varade längre än så.

-Vi får helt enkelt konstatera att vi har underskattat investeringsbehovet i norr. Vi ser en kontinuerlig försämring i statistiken, säger Eva Vitell, chef för kund och marknad på Vattenfall eldistribution.

Investerar i norr
För att komma tillrätta med problemen har den statliga kraftkoncernen dragit igång ett investeringsprogram riktat mot lokalnäten i norra Sverige som omfattar 2,7 miljarder kronor under en flerårsperiod. Ledningar grävs ner där det är möjligt, man installerar isolerade ledningar och byter ut komponenter i nätet för att korta avbrottstiden.

-Vi har ett åldrande nät. I takt med att komponenter blir äldre blir de mer känsliga för väder och vind. Sedan har vi haft några tuffa vintrar. Den här kombinationen är väldigt olycklig, säger Eva Vitell.

Vattenfall är inte heller tillfreds med hur det ser ut i söder.

-Det kan vi ju inte vara när 68 procent av kunderna där också drabbats av avbrott. Men efter stormarna Gudrun och Per för omkring tio år sedan gjorde vi kraftfulla insatser för att vädersäkra i söder, och det har blivit bättre, säger Eva Vitell.

Bättre kompensation
För att kompensera elkunderna förbättrar Vattenfall nu ersättningen. Vid avbrott som varar över fyra timmar får drabbade automatiskt en kompensation på 500 kronor. Tidigare gällde kompensationsnivån 300 kronor för längre än sex timmars elavbrott.

Är avbrottet över 12 timmar träder lagen in, och då är ersättningen 900 kronor.

-Det är klart att kunderna inte är nöjda med situationen. El är viktig infrastruktur, som påverkar människors liv jättemycket. Även företag drabbas, säger Eva Vitell.