Preem och Skangass har byggt en LNG-terminal vid Preems raffinaderi i Lysekil. Terminalen invigdes i oktober i år och har kostat drygt 700 miljoner kronor. För Skangass har den nya terminalen stor betydelse. Inte bara för deras avtal med Preem utan också för försäljningen till flera svenska intressenter.
Torsdagen den 16 oktober, invigdes officiellt den nya LNG-terminalen vid Preems raffinaderier av Petter Holland, vd och koncernchef på Preem, Johanna Lamminen, Gasum Chief Executive Officer, Chairman of the Board of Directors Gasum and Skangass och Jan-Olof Johansson, 1:e vice ordförande Kommunstyrelsen Lysekils kommun inför cirka 100 inbjudna gäster.
Diskussionerna med Preem inleddes dock redan 2009 då Skangass började producerade flytande naturgas i Stavanger i Norge. Beslutet att bygga Skangass anläggning i Risavika hamn utanför Stavanger fattades 2007 medan beslutet om mottagningsterminalen i Lysekil togs så sent som 2012.
Arbetet med byggnationerna i Lysekil började kort därefter. I maj 2012 göts bottenplattan och yttermanteln i betong. Yttermanteln på tanken består av betong och den inre tanken av nickelstål. Som isoleringsmaterial har man använt foamglas i botten av tanken och perlitemineral i övrigt.
Enligt Peter Blomberg, affärsutvecklare på Skangass, planerade man i ett första skede att transportera naturgasen via en pipeline men det var inte genomförbart. Istället kyler man nu ner gasen i Stavanger och transporterar den med båt till Brofjordens hamn i Lysekil för att därifrån levereras i pipelines till den nya anläggningen.
Tanken i Lysekil rymmer 30 000 kubikmeter och fartyget som transporterar naturgasen rymmer 15 000 kubik. Planen är att Skangass ska leverera 200 000 ton flytande naturgas om året till den gemensamma anläggningen i Sverige.
Många fördelar
Den nya terminalen har många fördelar och flytande naturgas är en mycket intressant produkt ur flera aspekter. Bland annat kommer bytet till flytande naturgas i driftsprocesserna att minska Preemraffs produktionskostnader med mer än 200 miljoner kronor per år.
Men anläggningen kommer också att minska koldioxidutsläppen betydligt. Genom att ersätta nafta och butan med flytande naturgas för vätgasproduktion kommer raffinaderiets koldioxidutsläpp att minska med cirka 130 000 ton per år vilket motsvarar utsläppen från cirka 70 000 bilar.
– Även för våra industrikunder är flytande naturgas en intressant produkt eftersom den kan ersätta tjockolja och därmed minska deras miljöpåverkan. Andra spännande användningsområden är som bränsle till fartygstrafiken och på sikt även som drivmedel till moderna lastbilar och långtradare, säger Petter Holland.
Enligt Peter Blomberg, på Skangass, är Vikingline hittills de enda i Sverige som använder flytande naturgas som bränsle medan det finns ett 40-tal i Norge som använder det. Men han tror att när den nya regeln, om att begränsa utsläppen, börjar gälla 2015 kommer många fler rederier gå över till att använda flytande naturgas.
– Den nya LNG-terminalen i Lysekil är av stor strategisk betydelse för Skangass. Inte bara för att vårt avtal med Preem har ett stort leveransvärde men även för att terminalen möjliggör försäljning till fler svenska intressenter. Med detta samarbete får vi en stark samarbetspartner och ett bra brofäste i Sverige för framtiden, säger Björn Torkildsen, vd i Skangass.
Tre stora kontrakt
Byggandet av terminalen har varit uppdelat på tre kontrakt, landarbeten, tankar och process som utförts parallellt.
Bland annat har NCC på uppdrag av Rodoverken utfört betongarbetena till lagringstanken som byggts med hjälp av glidformsgjutning, en snabb och kostnadseffektiv byggmetod vid vertikala konstruktioner. Produktionstakten har varit cirka 4 meter per dygn och det tog totalt mindre än två veckor att gjuta hela tanken.
– Vid provtryckningen av tanken vattenfylldes den med 19 000 kubik, det vill säga två tredjedelar, för att därefter tryckas med luft. Det är så man ser om allt fungerar och är tätt, berättar Maths Gustavsson, projektchef Rodoverken som ingår i Midrockoncernen.
Eftersom tanken är 40 meter hög och 37 meter i diameter riskbedöms alla moment eftersom det handlar om arbete på höga höjder.
– Inom Rodoverken har vi hög kompetens på området och vi har hållit på i många år. Det är inte så ofta det byggs LNG-anläggningar men vi ser att det är en marknad som växer, säger Maths Gustavsson.