Ukrainska regeringen återupplivar LNG-projekt

Franskt LNG-fartyg. Foto: Pledn
Franskt LNG-fartyg. Foto: Pledn

Ukrainas regering har avsikt att ge nytt liv åt ett tidigare energiprojekt. En terminal för flytande naturgas skall byggas vid Svarta Havets kust i hamnstaden Odessa. Enligt experter kan anläggningen uppfylla minst 10 procent av Ukrainas gas behov på kort sikt och 20 procent på längre sikt.

Den nytillträdda chefen för Ukrainas statliga byrå för investering och utveckling, Sergiy Jevtusjenko, som även är ansvarig för Odessas LNG-terminalprojekt, säger att priset för LNG i Ukraina ligger mellan 370-380 dollar per tusen kubikmeter. Den så kallade återförgasningen, säger han, skulle öka priset med 40 dollar.

Det innebär enligt Jevtusjenko att den totala kostnaden ändå skulle bli 65-75 dollar lägre per tusen kubikmeter än vad Ukraina för närvarande betalar, minus tankhyra. För närvarande köper Ukraina det mesta av sin energi från Gazprom, den statskontrollerade ryska energijätten.

Efter att den tidigare presidenten Viktor Janukovitj störtades den 22 februari, har premiärminister Arseniy Jatsenjuks post-revolutionära regering gjort energioberoendet till en hörnsten i landets energipolitik.

Yatsenyuk meddelade den 2 april att byggandet av LNG-terminalen har inletts. Terminalen skall inte bara bidra till att öka utnyttjandet av Ukrainas egna gaskällor, men också "bedriva import av flera miljarder kubikmeter gas per år.”

Jevtusjenko sade att den första utbyggnadsetappen kunde avslutas inom tolv månader.

Den totala kostnaden för projektet uppskattas till 1,3 miljarder dollar. Den ukrainska regeringen vill behålla 25 procent av aktierna i terminalen tillsammans med sydkoreansk investerare, som deltar också i projektet. Flytande gas för projektet kommer att levereras av Algeriet, Azerbajdzjan och andra länder.

Det återstår dock att övervinna ett beaktansvärt hinder, som innebär att övertyga Turkiet att låta en armada av LNG-transporterande tankfartyg passera genom Dardanellerna. Hittills har inga samtal förts mellan potentiella parter i denna fråga. LNG-fartyg anses utgöra en stor brandrisk i det livligt trafikerade sundet, enligt Internationella centret för transportstrategier.

Ändå förefaller det, säger Jevtusjenko, att projektet är kommersiellt gångbart för Ukrainas del mot bakgrund av den förväntade ökningen av gaspriserna och det aktuella uppsvinget i den globala LNG-produktionen.