Wrightbus lanserade världens första bränslecelldrivna dubbeldäckare

Ett utökat sortiment av Streetdeck FCEV, som klarar av 426 kilometer finns också tillgängligt. Påfyllning av bussen tar ungefär sju minuter. Vätsketankarna är lätta. Ett batterihanteringssystem övervakar och balanserar den lagrade effekten när fordonet används.

Efter att ha presenterat en prototyp av världens första bränslecelldrivna bus för två år sedan, lanserade Wrightbus nyligen en "riktig" buss på Euro Bus Expo 2018 i Birmingham. Den nya bussen, Streetdeck FCEV, har företaget Ballards bränslecell och ett driftsystem som har utvecklats av Siemens.

Wrightbus utvecklade Streetdeck FCEV som en del av det EU-finansierade JIVE-projektet. Kunderna väntar redan i startgroparna för att kunna rekvirera dessa bränslecellsbussar.

Som en del av JIVE-projektet kommer London att vara den första staden som beställer denna bränslecellsbuss. Dubbeldäckaren, som är 10,9 meter lång har utrustats med 64 passagerarsäten. Ett 48 kilowatts traktionsbatteri ger Streetdeck FCEV potential att färdas 322 kilometer per tankning.

Modulplattformen som utvecklats för denna bränslecellsbuss är också lämplig för batteriets elektriska varianter. Wrightbus har utvecklat chassit som en plattform för både vanliga bussar och dubbeldäckare. Fordonet har ett platt golv genom hela bussen. Värme- och kylsystemet är av modell nollutsläpp.