Det är dramatiska förändringar från 2016 till 2017 när det gäller vilken slags bilar folk köper, säger Øyvind Solberg Thorsen, chef på Bilimportørenes Landsforening, till den norska tidningen.
Hittills i år har dieselförsäljningen fallit från dryga 32 till 19 procent i Oslo, jämfört med samma tid förra året, enligt siffror som Aftenposten fått från statistikförande OFV. Laddhybrider – alltså fordon som kan köras utsläppsfritt några mil – har rusat upp från 11 till nästan över 23 procent av nybilsförsäljningen.
Katastrofal luft
Och då har samtidigt de renodlade elbilarna också ökat, till att nu med nästan 26 procent av totalförsäljningen vara den mest efterfrågade biltypen alla kategorier.
Trenden syns över hela Norge, men är extra stark i huvudstaden och i Bergen. Bland anledningarna finns den ibland katastrofala luftkvaliteten denna vinter, vilket har accelererat tidigare tankegångar om att helt förbjuda användning av de mest förorenande bilarna.
Det är otvivelaktigt så att alla medieuppmärksamhet och de förslag Oslopolitikerna har kommit med har haft stor betydelse, säger Solberg Thorsen till Aftenposten.
Säljare nedringd
I Oslo kan numera dieselbilarna få körförbud om luften är dålig, en möjlighet som redan använts en dag i januari. Det finns också förslag om chockhöjda biltullar, upp till flera hundra kronor per passage, för förorenande fordon i både Oslo och Bergen.
Vid dieselförbudet i januari blev Marius Krogseth, som säljer Kia-bilar i Oslo-stadsdelen Ensjø, nedringd av miljöbilsspekulanter.
I januari i fjol sålde vi 31 bilar, varav 15 var elbilar eller hybrider. I år var 28 av 31 sålda bilar av den typen under årets första månad, säger han till Aftenposten.