Ökad försäljning av närproducerad el

Foto: Glacell
Foto: Glacell

För tre år sedan lanserade Bixia närproducerad el. Nu verkar marknaden ha mognat, då företaget sedan årsskiftet har ökat sin försäljning av närproducerad el med över 200 procent.

– Det är en fantastisk utveckling vi ser just nu och vi är mycket glada över att så många av våra kunder gör ett aktivt val som förändrar klimatet i rätt riktning. Genom att välja närproducerad el vet man som konsument varifrån elen kommer, samtidigt som man är med och stöttar utbyggnaden av förnybar el, säger Jesper Wendel, produktansvarig på Bixia.

Under lång tid har Bixia köpt in närproducerad el från småskaliga producenter av sol- vind- och vattenkraft. I dag har företaget fler än 1200 närproducenter som de köper sin el ifrån och antalet producenter ökar i snabb takt.

El har historiskt varit en lågintresseprodukt som har varit svår att särskilja, dessutom är konkurrensen på elmarknaden hård.

– Vi har en nära relation med många av våra lokala producenter av sol- vind- och vattenkraft, som kunderna kan möta på vår hemsida och i våra sociala kanaler. Nu jobbar vi aktivt för att ännu fler ska välja närproducerad el från sol, vind och vatten, säger Jesper Wendel.