Energimarknadsinspektionens har nu publicerat sin årliga rapport om leveranssäkerheten i Sveriges elnät. Ei:s rapport bygger på statistik för 2014 och visar att avbrottstiderna har minskat i jämförelse med året innan och att färre kunder drabbades av avbrott som var längre än 24 timmar.
Elnätsföretagen rapporterar varje år uppgifter till Ei om hur många och hur långa elavbrott de haft i sina elnät under året. Ei presenterar sedan en sammanställning som baseras på lokal- och regionnätsföretagens avbrottsdata.
Nu är sifforna för 2014 sammanställda och de visar att den genomsnittliga avbrottstiden minskat från 152 minuter 2013 till 84 minuter 2014. I snitt har antalet avbrott varit 1,3 per kund, vilket är ungefär detsamma som året innan.
Överföringen av el ska enligt ellagen vara av god kvalitet. Om en kund drabbas av fler än elva avbrott under ett år anser inte Ei att nätbolaget har en god kvalitet i överföringen.
– Under 2014 drabbades 0,9 procent av kunderna av 12 eller fler avbrott, vilket är en liten ökning i jämförelse med året innan. Ungefär hälften av kunderna däremot har inte haft några avbrott alls, säger Carl Johan Wallnerström, analytiker på Ei.
Antalet avbrott som är längre än 24 timmar har minskat i jämförelse med året innan, från 73 000 år 2013 till cirka 7000 år 2014.
– Man kan notera att det inte var några väderhändelser som stack ut under 2014. Det var till exempel inga stora stormar, vilket syns tydligt i avbrottsstatistiken, säger Elin Grahn, analytiker på Ei.