Stor finsk LNG-terminal byggs i Björneborg

Finlands första flytande naturgasterminal blir färdig I slutet av 2016 I Björneborgs kemihamn Tahkoluoto. Bild: Skangas
Finlands första flytande naturgasterminal blir färdig I slutet av 2016 I Björneborgs kemihamn Tahkoluoto. Bild: Skangas

Gasums dotterbolag Skangas OY bygger Finlands första flytande naturgasterminal i Tahkoluotos hamn för olje- och kemiprodukter i Björneborg. Samtidigt byggs en anslutande naturgasledning från terminalen till lokala industriparken M20.

Skangas säljer och distribuerar LNG för sjöfart, industri och för tunga landtransporter. Det anses vara en lämplig logistisk lösning för användare av naturgas utanför gasnätet.

Projektets investeringsvolym uppgår totalt till 81 miljoner euro. Finlands arbets- och näringsministeriet beviljade dessutom 23 miljoner euro i energistöd för terminalprojektet.

Skangas använder stödet för att bygga en terminal för regionen Satakunta. Terminalens främsta uppgift är att ersätta eldningsoljan och gasolen inom finländska sjöfarten och industrin med miljövänligare och svavelfriare energi.  

Samtidigt vill Skangas skapa alternativa resurskanaler för industrier som använder gas. Marknadspotential för LNG bedöms inom regionen Satakuntas sjöfart och industri som särskilt stor. Terminalen i närheten av Björneborg kommer att kunna ge service för hela Västra Finland. LNG-terminalen beräknas bli färdig under hösten 2016 och blir störst av sitt slag i Finland.

LNG- terminalens lagringskapacitet kommer att ligga runt 30 000 kubikmeter. LNG-gasen kommer att matas till kunder längs en lokal 12 kilometer rörledning eller med tankbilar från hamnen.

Staden Björneborg, företagen Prizztech och Gasum har enats om att gemensamt värva nya industriella gaskunder längs den nya gasledningen.

Liquefied Natural Gas (LNG) även kallad flytande naturgas, är ett fossilt bränsle som består av 90 procent metan. För att LNG ska bli flytande måste gasen kylas ner till -162°C. Efter nedkylningen till

flytande naturgas så krymper volymen med 600 gånger och det går att transportera gasen i mycket större kvantiteter än om den skulle vara i gasform. När naturgasen har nått sin slutdestination så värms ämnet upp tills det förångas och åter igen antar gasform.