Repsol sänker målen för vätgas – men ger inte upp planen

– Marknaden är inte redo ännu, konstaterar Maribel Rodriguez Olmo chef för Repsols vätgasverksamhet.  - Övergången till förnybar vätgas inom industrin tar längre tid än vi trott, säger hon. Foto: Repsol.
– Marknaden är inte redo ännu, konstaterar Maribel Rodriguez Olmo chef för Repsols vätgasverksamhet. - Övergången till förnybar vätgas inom industrin tar längre tid än vi trott, säger hon. Foto: Repsol.

Det ledande spanska oljebolaget Repsol har reviderat sina planer för grön vätgas och minskar målet för elektrolyskapacitet till mellan 700 megawatt och 1,2 gigawatt till 2030. Det innebär en nedskärning med mellan 50 och 60 procent jämfört med det tidigare målet på 1,6 till 2,2 gigawatt.

Beskedet kom i februari, efter en period då bolaget helt pausat sina investeringar i grön vätgas. Detta ledde till spekulationer om att Repsol var på väg att lämna området. Men investeringarna har nu återupptagits, bland annat tack vare en uppgörelse med den spanska regeringen om den omstridda extraskatten på oljevinster.

Trots detta är målsättningen betydligt lägre än tidigare.

– Vi hade förväntat oss att marknaden skulle utvecklas snabbare, säger Maribel Rodríguez Olmo, chef för Repsols vätgasverksamhet, i en intervju med Hydrogen Insight. Den nya strategin är enligt henne mer realistisk och i linje med dagens marknadsförhållanden.

Repsols strategi har sedan starten haft två syften: att täcka bolagets eget behov av vätgas och att bli leverantör till externa industriella aktörer. Men det reviderade målet fokuserar enbart på den mängd grön vätgas som Repsol med säkerhet kommer att använda i sina egna industrianläggningar.

Projekt i Spanien och osäker lagstiftning

Repsol driver flera vätgasprojekt runtom i Spanien. Bland dessa finns ett 100 megawatt stort elektrolysanläggningsprojekt i Bilbao, som fått 160 miljoner euro i stöd från den spanska staten. I Cartagena bygger bolaget tillsammans med Enagás en lika stor anläggning, som fått 155 miljoner euro i stöd samt ytterligare medel från Spaniens program för så kallade vätgasdalar.

Ytterligare projekt inkluderar ett planerat elektrolyssystem på 150 megawatt i Tarragona, med 104 miljoner euro i stöd, samt ett 200 megawatt-projekt i Castilla-La Mancha. I Tarragona planeras också ett vätgasrörledningsnät, T-Hynet, i samarbete med Enagás.

Ett centralt projekt är Ecoplanta i Tarragona, där Repsol planerar att producera upp till 240 000 ton metanol per år – antingen som cirkulär metanol från oorganiskt avfall eller som förnybar metanol från organiskt avfall. Detta kräver tillgång till grön vätgas från Repsols framtida anläggning i området.

Repsol räknar med att kunna uppfylla sina skyldigheter enligt EU:s förnybartdirektiv RED III genom att kombinera grön vätgas med avancerade biobränslen.

– Vi tror att vi kommer ha tillräckligt för att uppfylla kraven i RED III med 1,2 gigawatt, om vi kombinerar med avancerade oljor, säger Maribel Rodríguez Olmo.

Men reglerna är fortfarande oklara. Inget EU-land har ännu fullt ut implementerat RED III i nationell lag. I länder som Nederländerna och Tyskland ser det dessutom ut som att industriella kvoter kan bli mycket lägre än EU-kommissionens mål. I Spanien har ännu inget lagförslag presenterats.

– Vi vet inte på vilken nivå kvoterna kommer att fastställas, säger Maribel Rodríguez Olmo. Men vår ambition är inte att nå 1,2 gigawatt år 2030 och sedan sluta. Det här är bara första fasen.

Strategi, finansiering och framtidsutsikter

För att kunna förverkliga sina projekt har Repsol ansökt om flera statliga stöd. Totalt väntas 215 miljoner euro gå till anläggningarna i Bilbao och Cartagena. Båda projekten har fått status som viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse, så kallade IPCEI.

Slutgiltiga investeringsbeslut förväntas under året, enligt Repsol. För projektet i Tarragona har bolaget redan fått 104 miljoner euro i stöd från Spaniens fond för vätgasdalar, en fond som omfattar totalt en miljard euro. Projektet ska bland annat försörja Repsols raffinaderier och Ecoplanta.

Att bolaget självt är huvudkund för den vätgas som produceras i dessa projekt gör det också lättare att säkra finansiering. Men Repsol är flexibel i sin finansieringsstrategi.

– Det beror på projektvolymen, kapaciteten och om det finns bra finansieringsvillkor, säger Rodríguez Olmo. Vi använder både projektfinansiering och företagslån, beroende på situationen.

Vidare påverkas valet av finansiering också av om projektet genomförs i samarbete med andra parter.

– Om vi har medpartners kan det vara bättre med projektfinansiering. Om vi gör det själva kan det vara bättre att använda företagslån, säger hon.

Samtidigt har det iberiska elnätet nyligen drabbats av stora avbrott. Frågan har väckts om detta kan påverka möjligheterna att genomföra nätanslutna vätgasprojekt.

– Vi har ett robust elsystem, säger Rodríguez Olmo. Visst bör det förbättras, men vi ändrar inte vår strategi på grund av det här. Vi tar hänsyn till risken, men vi fortsätter som planerat.

Maribel Rodríguez Olmo understryker att Repsol fortfarande är starkt engagerat i vätgas, även om marknadsutvecklingen tar tid.

– Vi vill inte skapa falska förväntningar om något som kräver mer tid. Det här gäller vätgasen.

Källa: Hydrogen Insight