Regeringen har beslutat att förlänga den period då Energimyndigheten kan genomföra avtappning av Sveriges beredskapslager av olja. Möjligheten gäller nu till och med den 31 december 2026.
Den tidigare perioden löpte till den 30 juni. Förlängningen innebär att möjligheten att använda beredskapslagren finns kvar om störningar i oljeförsörjningen skulle uppstå.
Internationell samverkan i osäkert läge
Bakgrunden är att medlemsländerna i Internationella energirådet (IEA) den 10 mars beslutade att gemensamt göra volymer ur sina beredskapslager tillgängliga med anledning av situationen i Mellanöstern. Dagen därpå meddelade regeringen att Sverige stödjer ett samordnat frigörande av totalt 400 miljoner fat olja.
Sveriges andel av åtgärden motsvarade cirka två miljoner fat, med möjlighet att frigöras inom 90 dagar. Hittills har ingen avtappning genomförts.
Beredskapslager och marknadsstöd
Sverige har, liksom övriga medlemsländer i IEA och EU, åtagit sig att hålla beredskapslager motsvarande minst 90 dagars nettoimport av olja och oljeprodukter, exempelvis bensin, diesel och flygfotogen. Lagren hålls i samverkan med drivmedelsbranschens kommersiella lager.
Beslutet innebär att möjligheten till lageravtappning kvarstår under den förlängda perioden om behov uppstår.