Tyskland stänger nästan 40 procent av sina vätgastankstationer

En Hylane-märkt vätgasdriven lastbil vid en vätgastankstation. Foto: Hylane
En Hylane-märkt vätgasdriven lastbil vid en vätgastankstation. Foto: Hylane

Tysklands redan begränsade nät av vätgastankstationer krymper snabbt. Vid årets början fanns 79 stationer i drift. Vid årsskiftet återstår bara 48, efter att den största operatören H2 Mobility beslutat att stänga 36 anläggningar som byggdes för personbilar med 700 bars tanktryck. Beslutet innebär en minskning med närmare 40 procent och skapar akuta problem i flera städer.

Större delen av nedläggningarna skedde i somras, men ytterligare 14 stationer ska stängas den 31 december. Under året har fem nya stationer öppnat, vilket innebär en nettominskning på 31 anläggningar.

H2 Mobility uppger att de aktuella stationerna kommer att hållas öppna fram till årsskiftet, då de därefter stängs och demonteras. Anläggningarna byggdes för mer än ett decennium sedan när man trodde på en större marknad för bränslecellsbilar.

– Stationerna som markerade starten för vätgasmobilitet för mer än tio år sedan kan inte längre anpassas till dagens tekniska standarder och krav, säger vd Martin Jüngel enligt ursprungsartikeln.
– De har begränsad lagringskapacitet och otillräcklig prestanda för kommersiella fordon.

Gamla stationer klarar inte dagens krav

De 14 stationer som nu stängs ligger i bland annat Berlin, Braunschweig, Essen, Laatzen, Lohfelden, Wendlingen samt i Duisburg, där nedläggningen skapar särskilt stora problem. H2 Mobility säger att stationerna byggdes för ett personbilssegment som inte utvecklats som väntat. I stället har utvecklingen gått mot tunga fordon där 350 bars system används, medan äldre stationer saknar kapacitet både i lagring och kylning av vätgasen.

Jüngel framhåller att företaget parallellt investerar i en ny generation kraftfullare stationer.
– De möjliggör tankning av bussar och lastbilar med 350 bars tanksystem på under 15 minuter, säger han.

Men utbyggnaden går långsamt och takten räcker inte för att kompensera de många nedläggningarna.

Kommuner tvingas köra mil för att tanka sina vätgasfordon

Att stationerna stängs får omedelbara konsekvenser för flera kommuner som redan investerat i vätgasdrivna sopbilar. I Duisburg finns sju sopbilar som hittills tankat två till tre gånger i veckan vid den lokala stationen. Den stängs nu vid årsskiftet. Den mobila 350 bars station som finns för stadens vätgasbussar är inte kompatibel med sopbilarnas 700 bars system.

Enligt stadens tjänsteman Thomas Patermann innebär nedläggningen stora praktiska problem. Fordonen måste nu köras 30–40 kilometer till Düsseldorf eller Herten för att tankas flera gånger i veckan.
– Detta är extremt irriterande, säger han i ursprungsartikeln.

Kommunens avfallsbolag WBD säger till Bild att man trots problemen inte tänker sluta använda sina vätgasfordon.
– Även om den nuvarande situationen innebär utmaningar har vi två alternativa stationer i grannstäder som vi kan använda, säger en talesperson.

Liknande svårigheter rapporteras från Bielefeld, där stadens sopbilar hittills tankat i Rheda-Wiedenbrück, en av stationerna som nu stängs. Även den näst närmaste stationen i Hasbergen upphör, vilket lämnar Münster som enda alternativ – en resa på cirka 200 kilometer tur och retur.

Ett tydligt tecken på vätgasinfrastrukturens sårbarhet

Neddragningarna sker samtidigt som både EU och Tyskland lovat kraftig expansion av vätgas som drivmedel, särskilt för tunga transporter. Men de senaste besluten visar hur splittrad utvecklingen är. Infrastrukturprojekten hämmas av höga kostnader, begränsad efterfrågan och tekniska standarder som inte är kompatibla med äldre anläggningar.

Erfarenheterna påminner om problemen i andra väderberoende energisystem. Precis som vindkraftens behov av reservkapacitet och solkraftens varierande produktion kräver vätgas en stabil, dyr och tekniskt avancerad infrastruktur för att fungera i praktiken. Utan ett robust och geografiskt täckande nät riskerar vätgasfordon att bli svåra att använda i vardagen.

Kommuner som investerat i vätgasbaserade sopbilar och bussar står nu inför betydande logistiska utmaningar. Att köra tunga fordon tiotals mil för att tanka är inte bara opraktiskt – det innebär även högre kostnader och ökad miljöpåverkan.

Hur snabbt en ny generation stationer kan byggas återstår att se, men årets stora nettominskning av stationer tyder på att vätgasinfrastrukturen i Tyskland befinner sig i en tydlig nedförsbacke.

Källa: Hydrogen Insight / AFP / Getty