Kraftigt stigande naturgas- och elpriser gav rekordsiffror i försäljningen av värmepumpar i fiol. Installationerna i Europa ökade med nära 40 procent. Med målet att bli den ledande värmepumpsinstallatören i Sverige, möter nu DREM den höga efterfrågan i ett strategiskt partnerskap med elbolaget Tibber. Bara i Sverige uppskattas marknaden för värmepumpar kunna värderas till över 22 miljarder kronor de kommande två åren.
Försäljningen av värmepumpar gjorde ett rekordår i Europa, med nästan 3 miljoner sålda enheter under 2022. En ökning med nära 40 procent jämfört med föregående år. I Sverige, som är det land efter Norge, med flest antal installerade värmepumpar per hushåll, uppgick försäljningsvärdet till över 11 miljarder SEK. Det ökade behovet kan ses i ljuset av de kraftigt stigande naturgas- och elpriserna, som gjort värmepumpar till ett attraktivt alternativ för konsumenter medvetna om miljö och energiförbrukning.
Mycket tyder på att trenden fortsätter. Förutom fortsatt höga elpriser, så har de flesta EU-länderna ekonomiska incitament för värmepumpinstallationer. Europaparlamentet satte redan 2022 målet att fördubbla utbyggnaden av värmepumpar fram till år 2030, vilket innebär 30 miljoner nya vattenbaserade installationer.
På DREMs digitala plattform matchas villaägare med både hårdvara och lokala installatörer, vilket förenklar köpprocessen och möjliggör ett lägre slutpris. Värmepumpen kan kopplas upp mot Tibbers app för smart värmestyrning, vilket innebär att hemmet värms upp när elpriset är som lägst.
”Att ta kontroll över sina uppvärmningskostnader är otroligt viktigt för Tibbers kunder. Genom partnerskapet med DREM gör vi processen för inköp och valet av värmepump mycket enklare för våra kunder. Det behöver inte vara svårt att ta kontroll över sin elförbrukning.", säger Tibbers Sverigechef Filip Bertland.
"Vi ser partnerskapet som en möjliggörare till att få fler att ta steget mot en grönare energianvändning i Sverige och Europa. Marknaden för värmepumpar i Sverige bedömer vi de två kommande åren till ett uppskattat värde om drygt 22 miljarder. Att då ha en stark och etablerad partner i Tibber, som ger kunderna verktyg för att värma sitt hus på ett kostnadseffektivt sätt efter installationen, ser vi som ett naturligt och viktigt steg för att ta en betydande marknadsandel.”, säger Babak Tighnavard, VD för DREM