Axfood bygger en av landets största solcellsanläggningar i Landskrona

Foto: Axfood

Axfood fortsätter att investera i solceller. Nu installerar Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab ytterligare en takbaserad solcellspark om cirka 30 000 kvadratmeter, på sitt nya frukt- och grönt-lager i Landskrona, som ska stå klart senare i år. Som tidigare presenterats bygger Dagab också Sveriges största takbaserade solcellsanläggning på det nya logistikcentret i Bålsta, som tas i drift nästa år, och Axfood är också i tillståndsprocess för att bygga Sveriges största markbaserade solcellspark.

Solcellsanläggningen som ska installeras på det nya rikslagret för frukt och grönt i Landskrona väntas vid färdigställandet kunna ge en effekt om 3,9 MW vid full drift. Det motsvarar en årlig produktion på 3,4 GWh, vilket är lika mycket som den årliga hushållselen för 570 hushåll och räcker för att driva en elbil cirka 400 varv runt jorden.

Den takbaserade solcellsanläggningen kommer att omfatta drygt 7 000 paneler på en yta av cirka 30 000 kvadratmeter. Installationen av anläggningen planeras vara klar i oktober i år. Under nästa år tar Dagab också Sveriges största takbaserade anläggning i drift när det nya logistikcentret i Bålsta norr om Stockholm invigs. Den anläggningen omfattar över 16 000 paneler på en yta av cirka 80 000 kvadratmeter, ger en effekt på cirka 8,9 MW vid full drift och en årlig produktion på 7,8 GWh.

bild
Dagab frukt- och gröntlager Landskrona. Illustration: Axfood

– Solcellssatsningarna är en del av våra satsningar på grön teknik inom ramen för våra logistikanläggningar. Anläggningen i Landskrona adderar viktig ny grön energi samtidigt som den stöttar energibehovet för vår verksamhet i Landskrona, säger Nicholas Pettersson, vd för Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

Satsningen på den nya solcellsanläggningen är ett samarbete mellan Dagab, hyresvärden Logicenters och leverantören Solkompaniet. Upplägget är ett så kallat PPA-avtal (Power Purchase Agreement), där Dagab åtar sig att köpa all den el som produceras under de närmaste 15 åren, medan installation, drift och skötsel hanteras av Logicenters genom Solkompaniet. Dagab har även möjlighet att sälja vidare eventuell överskottsproduktion.

Växande behov av grön el – men fortsatta politiska hinder

Att det finns ett växande behov av grön teknik är en underdrift. Men det finns också hinder.

– Vi behöver mer grön el. Därför är den här och våra övriga satsningar på att installera solceller så viktiga. Men omställningen till en mer hållbar energiproduktion hämmas fortfarande av den skatt på solenergi för eget bruk som finns kvar, trots att inget hindrar politiken att avskaffa den. Nu måste politiken öka takten i omställningsarbetet, så att ännu fler frivilligt investerar i hållbar energiproduktion, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood.

Mål om nettonollutsläpp

Axfood har arbetat med solcellsfrågan redan sedan 2013 då en första större solcellsanläggning sattes upp på Dagabs lager i Backa utanför Göteborg. Sedan dess har flera butiker och lager installerat egna solcellsanläggningar och fler planerar att göra det under 2022. Förra året inleddes även ett samarbete med leverantören Alight för att bygga Sveriges största markbaserade solcellspark. Anläggningen är tänkt att tas i drift 2024 och producera energi som motsvarar cirka 15 procent av Axfoodkoncernens totala förbrukning. Solcellsparken är en del av satsningen från Axel Johnsons koncernbolag, som med tre större anläggningar skulle fördubbla Sveriges produktionskapacitet från solcellsparker.

Att minska de fossila utsläppen från den egna verksamheten har under flera år stått högt upp på agendan hos Axfood. Förnybar el från sol, vind och vatten, högre andel fossilfria varutransporter, mindre klimatpåverkande kylar och frysar och färre tjänsteresor med flyg ligger bakom resultatet. Förra året nåddes en milstolpe i och med att samtliga Dagabs cirka 270 egenägda lastbilar numera kan köras fossilfritt. Det övergripande målet är att uppnå nettonollutsläpp från den egna verksamheten senast 2030. Flera aktiviteter genomförs även för att påverka klimatpåverkan i övriga värdekedjan hos såväl leverantörer som konsumenter.