GodEl grönaste varumärket för tionde gången

Pressbild: GodEl/Cision

De svenska konsumenterna har än en gång utsett GodEl till Sveriges grönaste elbolag. Det är tionde gången som bolaget får utmärkelsen. Förra året blev GodEl även först i världen med klimatpositiva elavtal vilket betyder att de binder mer växthusgaser än de släpper ut.

Sveriges grönaste varumärke är en årlig undersökning där konsumenterna själva utser vinnarna inom olika kategorier. GodEl behåller förstaplatsen som grönaste varumärket för tionde gången inom energibranschen.  

- Vi är det enda elbolaget med klimatpositiva elavtal i världen och det känns det oerhört kul att våra kunder ser och uppskattar vad vi gör för klimatet. Privatpersoner och företag som väljer GodEl är en del av lösningen på klimatkrisen, säger Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare på GodEl.

All el från GodEl är 100% förnybar och märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval sedan 2013. Under 2019 blev alla GodEls elavtal klimatpositiva och bolaget stärkte sin position som Sveriges mest hållbara elbolag. Klimatpositiv innebär att någon mäter alla växthusgaser som den släpper ut, minskar utsläppen i linje med 1,5-gradersmålet och kompenserar det som blir kvar till 110%.

- Man blir aldrig klar med hållbarhetsarbetet, det måste ständigt utvecklas och stärkas. Vi tror inte på klimatångest och att sticka huvudet i sanden – vi tror på klimataction. Det är viktigt att visa framfötterna, gå hela vägen och visa att valet av elavtal har en positiv påverkan, säger Emmy Tollin.

Förutom utmärkelsen som Sveriges grönaste varumärke inom elbranschen blev GodEl även utsedd till femte grönaste varumärket alla kategorier.