En korridor av gröna multi-fuel stationer

Tillsammans med 12 partners har BioFuel Region lämnat in en ansökan - Bothnia Green Fuels, med en budget på 27,4 miljoner Euro till Connecting Europe Facility Transport.

 

Syftet är att bygga en korridor av gröna så kallade multi-fuel stationer både i Sverige och i Finland och samtidigt förbättra förutsättningarna för åkare att byta fordon.

En intervjustudie som Länsstyrelsen i Västerbotten har genomfört visar att åkerier från norra Sverige är väl medvetna om sin roll vad gäller klimatutsläpp och luftkvalitet, skriver BioFuel Region. Men de ser inte på vilket sätt de ska kunna vara en del av lösningen för att uppnå de politiska mål som satts upp till 2030 och 2050.

– Näe, det kommer inte att hända, inte med dagens förutsättningar, säger åkerierna. Det måste finnas såväl politiska incitament för långsiktiga skatteregler som krav från kunderna på minskade utsläpp samt tankstationer för förnybara drivmedel. Åkeriernas marginaler är för små för att de ska kunna ta den risk det innebär att byta till ett fordon med annat drivmedel än diesel och behöver därför en kund som ser mervärdet av transporter med lägre klimatpåverkan.

Utifrån denna bakgrund har BioFuel Region lämnat in ansökan för projektet Bothnia Green Fuels till programmet Connecting Europe Facility (CEF Transport).

Syftet är att bygga en korridor av gröna multi-fuel stationer både i Sverige i Finland och samtidigt förbättra förutsättningarna för åkare att byta fordon. Idéen om vad som behöver göras för att lyckas öka andelen förnybart inom sektorn tung trafik i regionen har diskuterats under flera år i nätverket Biogas Norr, och detta har utgjort grunden för denna projektansökan.

Projektet syftar till att bygga gröna multi-fuel stationer på åtta orter i Sverige och fem orter i Finland. Bränslena är komprimerad och flytande biogas/naturgas, ED95 och HVO. Utrullning av en testflotta på minst 100 tunga fordon som drivs av gas eller ED95 ingår i projektet. Projektet kommer att titta på hur samverkan mellan samhälle och privatsektor kan nyttjas för att effektivt ställa om den tunga sektorn till förnybart samt hur omställningen ska finansieras på längre sikt.