Minskade utsläpp från vägtrafiken

Trots att 2016 blev något av ett rekordår vad gäller antalet nyregistrerade personbilar minskade de totala utsläppen från vägtrafiken med preliminärt fem procent under förra året, rapporterar Transportstyrelsen.

 

En utökad användning av biodrivmedel tillsammans med nya bilars förbättrade motorer är de huvudsakliga anledningarna till minskningen.

2010 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från en nyregistrerad personbil i Sverige 151,2 gram/km vid blandad körning. Siffran har sedan dess stadigt minskat. Mellan 2015 och 2016 minskade utsläppen av koldioxid från genomsnittsbilen med ytterligare cirka 3,2 gram ned till 123,1 gram/km vid blandad körning.

– Elbilar får stor uppmärksamhet i media och i debatten, men vår statistik visar att de fortfarande utgör en marginell del av det totala antalet personbilar och att de är för få för att innebära någon större påverkan på utsläppen från vägtrafiken, konstaterar Lars Carlsson, tf. direktör för fordonsregistrerings- och ärendestödsavdelningen på Transportstyrelsen.

Istället för elbilar beror den största delen av de minskade utsläppen på en ökad andel inblandning av biodrivmedlet HVO (hydrerade växtoljor) som blandas in diesel. Under 2016 utgjorde biodiesel (HVO samt RME, vilket är en förkortning av rapsmetylester) cirka 25 procent av den totala mängden dieselbränsle som säljs i Sverige.

- Det är glädjande att utsläppen minskar, men det går för långsamt för att nå regeringens mål. Därför krävs kraftfulla styrmedel för att främst få en snabb elektrifiering och effektivisering av transporterna, säger Sven Hunhammar, måldirektör på Trafikverket.