I Sverige ska det finnas 25 000 elfordon, vilket motsvarar en tillväxt på ungefär 90 procent under det senaste året, skriver Dalakraft.
– Vi märker verkligen av ett ökat intresse, i Sverige säljs det hela tiden fler och fler elbilar, berättar Elna Holmberg, föreståndare för det nationella kompetensnätverket Swedish Electromobility Center, i vilket bland andra Chalmers Universitet ingår.
I Sverige ska det finnas 25 000 elfordon, vilket motsvarar en tillväxt på ungefär 90 procent under det senaste året, skriver Dalakraft.
– Fler överväger att köpa en elbil och fler och fler fordonstillverkare ökar räckvidden på sina fordon. När bilarna klarar upp emot 30 mil på en laddning börjar man närma sig Teslastandard, menar Elna Holmberg.
– Tesla har verkligen gått i bräschen och fått etablerade industrier att agera. Visst har även andra tillverkare satsat på elfordon, men Tesla driver hela branschen framför sig. De andra kanske hade kommit dit de är i dag ändå men det hade tagit längre tid.
Men det finns fortfarande utmaningar, som laddningsrutiner.
– Bor du i hyreshus mitt i stan är det ofta svårt att ladda elbilen så den stora utmaningen ligger i att bygga ut laddningsinfrastrukturen. Och det, i sin tur, kommer att kräva ett smart system som gör att alla inte laddar samtidigt. Dessutom behöver det utvecklas bra, billiga och hållbara batterier med ökad räckvidd så att jag som förare kan känna mig trygg.