Högskolan Väst har beviljats nästan fyra miljoner kronor från Energimyndigheten för forskning om en annan typ av värmeisolerande beläggning, som både ska förmå att ge längre livslängd och bättre effektivitet i morgondagens bilmotorer.
Högskolan Väst har beviljats nästan fyra miljoner kronor från Energimyndigheten för forskning om en annan typ av värmeisolerande beläggning, som både ska förmå att ge längre livslängd och bättre effektivitet i morgondagens bilmotorer.
Ett av fokusområdena är termisk sprutning. Termisk sprutning är en ytbeläggningsprocess som innebär att man vid mycket höga temperaturer sprutar skyddslager av exempelvis keramiska material på metallytor. Forskningen inom termisk sprutning syftar till att skapa ökad förståelse för sambanden mellan hur processen utförs och ytskiktens egenskaper.
Exempel på användningsområden är flygmotorer där man belägger ett stort antal komponenter bland annat för att de ska kunna stå emot hettan i motorn under flygning. Med hjälp av nya medel från Energimyndigheten kan forskningen också bedrivas till nytta för bilindustrin.
- Nedbrytande fossila bränsleresurser, ekonomisk konkurrenskraft och ökade miljökrav gör att vi behöver hitta nya vägar för att förbättra effektiviteten av bilmotorer. En av de möjliga lösningarna är att isolera komponenterna i motorns heta delar med skyddande beläggningar, säger Nicolaie Markocsan, ansvarig forskare på Högskolan Väst.
Nya tekniska läsningar ska hittas
Projektets mål är att utveckla beläggningar som ger hög termisk verkningsgrad och lång livslängd i dieselmotorer; detta kommer att uppnås genom termisk sprutade beläggningar med lämplig mikrostruktur, tjocklek samt materialsammansättning.