Det gångna året var laddhybridernas år, skriver Power Circle som även spår att det blir detsamma under 2017. Prognosen för 2017 är cirka 20 000 nya laddbara bilar, vilket innebär att det kan komma att finnas 48 000 laddbara bilar i Sverige vid årets slut.
Under 2016 ökade marknaden med 76 procent, eller 12 151 laddbara bilar. Under årets avslutande månad ökade beståndet med 1 188 bilar till totalt 28 113.
De län som uppvisade störst ökningar var Stockholms län (+6 472), Skåne län (+1644), Västra Götaland +1344. I relativa tal var ökningarna störst i Skåne län (+103 procent), Stockholms län (+90 procent) samt Västmanlands län (+ 77 procent).
Olle Johansson, vd för Power Circle, kommenterar året:
- Givet förutsättningarna blev 2016 ett mycket bra år. Laddhybriderna visade styrka trots att regeringen halverade supermiljöbilspremien för dessa i början av året. Det kom många nya modeller under året, vilket jag tror är en stor del av förklaringen till den kraftiga ökningen. Elbilarna ökade inte i den omfattning jag hade hoppats, men jag tror många väntar på de nya modeller som snart kommer.
Men prognosen kunde vara ännu starkare.
- Jag är kritisk mot den brist på handlingskraft som regeringen visar. Miljöbilarna backar generellt, man försämrade supermiljöbilspremien för laddhybriderna förra året, och nu har man också försämrat för dem som överväger en elbil eller laddhybrid som förmånsbil. Avsaknaden av ett bonus-malussystem i år kostar statskassan 700 miljoner kronor, samtidigt som klimatet blir förlorare då det sannolikt säljs väsentligt färre fossiloberoende bilar. Inget bra facit för regeringen, avslutar Olle Johansson.