Svensk Energi och Konsumentverket i överenskommelse

Foto: Eon
Foto: Eon

Tydligt och bra för elkunderna har varit utgångspunkten för Svensk Energi i en färsk överenskommelse med Konsumentverket inför det att Sverige delas in i olika så kallade elområden.

Från den 1 november nästa år införs fyra elområden i Sverige – mellan vilka elpriset kan komma att variera. Uppgörelsen med Konsumentverket gäller de avtal om fast pris med prisjusteringsklausul som sträcker sig förbi 1 november 2011.

Svensk Energis styrelse har godkänt en förfrågan från Konsumentverket att ingå en överenskommelse. Det handlar om att vara tydlig i marknadsföring och avtalsvillkor både vad gäller innebörd och form i syfte att förenkla för kunderna. Skälet är att Konsumentverket redan nu uppmärksammat behovet av att se över både marknadsföring och avtalsvillkor kopplade till avtal om fast pris med prisjusteringsklausul.

Karima Björk, enhetschef för Handel & försäljning på Svensk Energi, säger i en kommentar:
– Detta blir tydligt och bra för kunderna. Överenskommelsen visar branschens vilja att ta fasta på kundernas behov och önskemål om enkelhet och tydlighet. Dessutom ger det företagen vägledning om hur man ska agera på ett korrekt sätt i dessa situationer.

– Överenskommelsen är således en goodwill-mässig framgång för branschen och innebär att medlemsföretagen rekommenderas att följa denna.

Överenskommelsen innebär att Konsumentverket betraktar innehållet som god sed på marknaden. Detta för med sig att elhandelsföretagen i förekommande fall omgående behöver se över sin marknadsföring, avtalsvillkor med mera.

Från den 1 november nästa år införs fyra elområden i Sverige – mellan vilka elpriset kan komma att variera. Uppgörelsen med Konsumentverket gäller de avtal om fast pris med prisjusteringsklausul som sträcker sig förbi 1 november 2011.

Svensk Energis styrelse har godkänt en förfrågan från Konsumentverket att ingå en överenskommelse. Det handlar om att vara tydlig i marknadsföring och avtalsvillkor både vad gäller innebörd och form i syfte att förenkla för kunderna. Skälet är att Konsumentverket redan nu uppmärksammat behovet av att se över både marknadsföring och avtalsvillkor kopplade till avtal om fast pris med prisjusteringsklausul.

Karima Björk, enhetschef för Handel & försäljning på Svensk Energi, säger i en kommentar:
– Detta blir tydligt och bra för kunderna. Överenskommelsen visar branschens vilja att ta fasta på kundernas behov och önskemål om enkelhet och tydlighet. Dessutom ger det företagen vägledning om hur man ska agera på ett korrekt sätt i dessa situationer.
– Överenskommelsen är således en goodwill-mässig framgång för branschen och innebär att medlemsföretagen rekommenderas att följa denna.

Överenskommelsen innebär att Konsumentverket betraktar innehållet som god sed på marknaden. Detta för med sig att elhandelsföretagen i förekommande fall omgående behöver se över sin marknadsföring, avtalsvillkor med mera.